Рада вітати Вас на сторінках блогу вчителя інформатики та педагога - організатора ЗОШ І - ІІІ ступенів с. Барабой! Бажаю здоров'я, успіхів та творчого натхнення!

Методична робота

           
ПОРАДИ
наставникам  
та організаторам учнівського самоврядування

Шановний колего!

Якщо у Вашій школі діє учнівське самоврядування,  а Ви його лідер, керівник, координатор,  консультант  чи учасник, 
 пам’ятай:
·         на старому далеко не поїдеш, тому ускладнюй, збагачуй, змінюй діяльність самоврядування;
·         ваш шлях − від ускладнення діяльності до ускладнення організаційної структури, а не навпаки
·         вміло поєднуй тимчасові та постійні групи, організаційні структури, ради, комітети, штаби;
·         власні особисті соціальні інтереси, захоплення поєднуй із прагненням, інтересами дітей
·         розвивай соціальну мотивацію дітей, соціальне звучання їхньої діяльності (якщо підліток носить „каміння”, вчи його думати про „кам’яницю”, яка вибудується з цього каміння);
·         допомагай встановленню контактів органів самоврядування з іншими школярами, іншими об’єднаннями, організаціями; порівняння, спілкування з іншими однолітками – потужна сила для розвитку;
·         обговорюй з дітьми проблеми учнівського самоврядування, обмірковуй спільно з ними перспективи;
·         роз’яснюй педагогам, адміністрації, батькам, представникам владних структур та недержавних організацій діяльність органів учнівського самоврядування, обговорюй із компетентними людьми проблеми вашого розвитку;
·         пам’ятай: діяльність в органах самоврядування дітей і молоді – це не педагогіка, а соціальна дія, соціальне життя;
·         пам’ятай: учнівське самоврядування – це педагогічна умова раціонального розвитку школярів; думай про те, як підтримати їх під час вирішення їхніх проблем, як допомогти їм зайняти сприятливу позицію у світі ровесників, підтримуй їх в успіхах та досягненнях.
                                  Знайди час на  12 речей:
·         Знайди час помріяти - це піднесе твою думку до небес.
·         Знайди час працювати - це ціна успіху.
·         Знайди час для роздумів - це джерело сили.
·         Знайди час для розваг - це таємниця молодості.
·         Знайди час на питання - це основа знань.
·         Знайди час на молитву - це дорога до Бога. Молитва вимиває порох землі з твоїх очей.
·         Знайди час допомогти і втішитися друзями - це джерело щастя.
·         Знайди час любити - це таємниця життя.
·         Знайди час посміхатися - це допомагає в життєвих турботах.
·         Знайди час милуватися красою - вона скрізь навколо тебе, в природі.
·         Знайди час на підтримку здоров'я - це справжній скарб життя.
·         Знайди час планувати - це таємниця, як знайти час на перших 12 речей.
Шановні дорослі!
·         поступово делегуйте дітям частину своїх повноважень;
·         довірте дітям вирішення окремих питань організації життєдіяльності колективу;
·          перейдіть із інтонації повчання на інтонацію поради, зацікавленості;
·         під час порад намагайтеся давати кілька варіантів на вибір і обґрунтовуйте
·         результативність та затрати стосовно кожного варіанту − це розвиватиме у дітей уміння аналізувати і продумувати альтернативні кроки у своїй діяльності;
  •  постійно мотивуйте як дітей, так і дорослих до участі у прийнятті рішень чи в реалізації певної програми, проекту, заходу;
  •  мотивуючи юних лідерів та організаторів, у кожному окремому випадку поступово нарощуйте аргументи у бік ускладнення та удосконалення, що сприяє розвитку особистості, виховує бажання постійно рухатися вперед, не зупинятися на досягнутому;
  •  навчайте дітей ділового спілкування, толерантного ставлення до оточуючих власним прикладом;
  • ставтеся до учасників дитячого самоврядування як до партнерів;
  •   намагайтеся свою точку зору висловлювати в останню чергу;
  • паралельно з переговорами, домовленостями лідерів дитячого самоврядування з посадовими особами, адміністрацією, батьками, іншими дорослими мотивуйте названі категорії людей до підтримки дитячих ініціатив;
  •  організовуйте обговорення та пошук шляхів підтримки діяльності органів самоврядування дітей серед компетентних дорослих;
  •  дозволяйте молодим організаторам (там, де це не призведе до серйозних ускладнень) ризикувати, використовувати нестандартні підходи, рішення із подальшим обговоренням результатів ризику та можливих наслідків;
  • обов’язково після проведення будь-якого заходу давайте можливість кожному в дружній, доброзичливій обстановці проаналізувати свої кроки, успіхи та невдачі, їх причини;
  • кожним своїм кроком, словом, інтонацією, порадою, справою виявляйте дітям своє доброзичливе ставлення до їх діяльності;
  • при порушенні учасниками дитячого самоврядування правил етикету, порядності, субординації тощо, коректно, але вимогливо дайте відчути їм своє незадоволення їх поведінкою і допоможіть знайти вихід із даної ситуації; обов’язково (індивідуально чи колективно) обговоріть інцидент, що відбувся;
  •  будьте вимогливими у питаннях дотримання  правил пунктуальності, охайності,       організованості та    дисципліни
Самоврядування – це:  
-  метод організації дитячого колективу, який забезпечує формування відносин відповідальної залежності в колективі та організаторських рис окремої особистості;
-  складова частина системи педагогічних закладів, оскільки воно вирішує специфічні завдання у створенні єдиного колективу дорослих і дітей;
 - наслідок педагогічного управління дітьми з боку дорослих;  принцип організації життя дитячого колективу;
-  діяльність, яка здійснюється самими дітьми, включаючи постановку мети, її  розробку  та  спрямована  на  вдосконалення колективу і кожної особистості зокрема.
Метою роботи учнівського самоврядування є:
-   згуртування учнівської молоді на корисні, добрі справи;
-  виховувати в дітях кращі риси громадянина України;
- формувати успішну особистість;
-  захищати права,  інтереси учнів, робити життя насиченим і цікавим. 
     Основні принципи організації учнівського самоврядування :
- Школа – для дитини, а не дитина – для школи.
-  Особистість виникає в ранньому дитинстві, а дитина в школі – повноцінна особистість.
-  Особистість дитини – суб‘єкт у педагогічному процесі.
- Успішна особистість – мета освітньо-виховної системи.
-  Кожна дитина талановита.
-  Кожна дитина має право на помилки.
-  Кожна дитина має право на вільний творчий пошук.
_____________________________________________________________________________

                        Тільки той педагог, 
                       який сам уміє бути організатором,
             може виховати організаторами своїх учнів.

Методичні рекомендації
            щодо  педагогічного        керівництва  учнівським
                                                         самоврядуванням
Пропонуємо притримуватись наступних правил:
-  Не командувати, а співпрацювати з дітьми, враховуючи їх природне прагнення до самостійності, незалежності, бажання проявити свою ініціативу і самодіяльність.
-  Відповідно до рівня розвитку учнівського коллективу, поступово змінювати тактику управління, розвивати демократію, самоврядування, громадську думку іна вищих рівнях розвитку коллективу, вступати в стосунки співпраці з вихованцями.
- Координувати виховні впливи групи вчителів, які працюють у класі, коллективу класу, сім'ї, інших колективів.
 Показником правильного керівництва учнівським самоврядуванням є наявність у колективі здорової громадської думки з найважливіших питань життя колективу.
- Дотримуватись контролю, самоконтролю, корекції.
- Учити дітей терпляче ставитися до недоліків інших, вибачити нерозумні дії, образи. Становище учнів у колективі залежить від норм і стандартів прийнятих у ньому стосунків, морально-ціннісних орієнтацій.
- Постійно турбуватися про зміну характеру і видів колективної діяльності, що дозволяє ввести школярів у нові стосунки.

Керівниками учнівського  самоврядування є:
директор, ЗДВР, педагог - організатор, соціальний педагог, психолог, вчителі -  предметники 
                     Директор, заступник директора з виховної роботи :
спрямовує і координує зусилля всіх учасників навчально-виховного процесу (спільно з органом учнівського самоврядування) на його вдосконалення, забезпечує єдність їхніх дій;   
 сприяє у піднесенні престижу органів самоврядування, підтримує корисні починання, допомагає створити у колективі атмосферу, за якої члени педагогічного колективу зважають на думку та рішення органів учнівського самоврядування;
 безпосередньо працює з органами учнівського самоврядування.

                                                     Педагог – організатор:
         спільно із заступником директора навчального закладу з питань  виховної роботи організовує роботу органу учнівського самоврядування навчального закладу;
     оформляє та веде відповідні документи, ділові папери;
     систематично проводить навчання дітей-лідерів;  координує організацію та проведення засідань, нарад, ділових зустрічей комісій (комітетів, центрів, міністерств тощо) органу учнівського самоврядування навчального закладу;  організовує разом з учнями підготовку та проведення загально шкільних заходів;
      координує реалізацію завдань, програм, проектів комісій (комітетів, центрів, міністерств тощо) органу учнівського самоврядування навчального закладу; 
      постійно співпрацює з соціальним педагогом, психологом, класними керівниками та керівниками відповідних гуртків.

                                                                              Соціальний  педагог
      проводить навчання дітей-лідерів з питань організації їх роботи з ровесниками, дітьми молодшого шкільного віку, дітьми, схильними до правопорушень, сиротами, дітьми з обмеженими можливостями, дітьми з багатодітних тамалозабезпечених сімей;
     надає відповідні консультації у процесі роботи;
     допомагає дітям-лідерам, дітям-організаторам, класним керівникам у питаннях згуртування колективу, профілактики конфліктних ситуацій;   організовує свою діяльність у тісній співпраці з координатором учнівського самоврядування, дітьми-лідерами з реалізації програм, проектів та заходів, проведення тренінгів, опитувань, аналізу проведених анкетувань;
                                                                                                         Психолог
-  навчає дітей-лідерів роботі з групами своїх ровесників, основ тренерської майстерності;
 - допомагає координатору учнівського самоврядування, класним керівникам з питань формування у дітей-лідерів, дітей з організаторськими здібностями та дітей-виконавців впевненості в собі
   -  допомагає у вирішенні питань згуртування колективу, мотиваційної діяльності, профілактики конфліктних ситуацій;
    - організовує свою діяльність у тісній співпраці з координатором учнівського самоврядування, дітьми-лідерами та дітьми-організаторами щодо реалізації програм, проектів та заходів, проведення тренінгів, опитувань, аналізу анкетувань з превентивного, духовного, громадянського виховання, профорієнтації та ін.;
    - разом з дітьми-лідерамина основі аналізу анкетувань, прямих та непрямих опитувань формує бази даних про дітей, які потребують індивідуального підходу; надає консультації членам комісії з питань допомоги дітям у проблемних ситуаціях, дітям-волонтерам

Педагоги-предметники навчальних закладів менше залучаються до роботи учнівського самоврядування. Це відбувається тільки у певних моментах:
          під час підготовки предметних тижнів, олімпіад, конкурсів      організація взаємодопомоги  „учень - учневі” дітьми, що гарно знають даний предмет, тим, хто з певних причин не встигає у навчанні;
      організації інформаційно-методичного поповнення кабінету (благодійна діяльність у формі збору книг відповідної тематики, підбір матеріалів у мережі Інтернет, оформлення презентаційних слайдів, стендів тощо).
       Рішенням педагогічної ради закріплюються вчителі-консультанти.


 вихователь
вчитель-предметник                    практичний психолог          адміністратор                                                             старший   вожатий
адвокат                                                                                   юрист-слідчий
 педагог-організатор                     КЛАСНИЙ  КЕРІВНИК
                                                                                             культорганізатор
                         інструктор                                                                                      екскурсовод

         художній  керівник                                                                                   медсестра
      просвітник  дорослих                                                                             вчитель - реабілітолог                                                                                                                         соціальний педагог                 
секретар- діловод

                                                         

              Функції класного керівника при роботі з класним самоврядуванням:              
           допомагає у створенні учнівського самоврядування класу, координує його роботу;
           надає інформаційно-методичну та практичну допомогу дітям-лідерам, головам комісій, відповідальним за проекти або певні ділянки роботи;
           узгоджує виховний план класного керівника з планом роботи органів учнівського самоврядування школи, прогнозує проведення спільних заходів згідно з планом виховної роботи класу та навчального закладу;
           організовує інтерактивні форми проведення виховних годин, дає можливість дітям-лідерам проводити просвітницькі та виховні заходи, ділові ігри, вирішувати організаційні питання життєдіяльності класного колективу тощо.


   високий  рівень культури

         широкий кругозір                                                               альтруїзм

доброзичливість                                                                             комунікабельність

емпатійність                                                                                    толерантність
щирість                                       ПЕДАГОГ-НАСТАВНИК
 (консультант)
                                                                                                                   винахідливість 
 сила волі                                                                                               почуття гумору

твердість і рішучість                                                               впевненість у   собі
                                                                                                          
                        особиста чарівність                              уміння спілкуватися

Пам’ятка педагогу –наставнику:
  • Педагог-наставник є союзником учнів у найскладніших ситуаціях.
  • Педагога-наставника обирає учнівське самоврядування з числа вчителів, які бажають опікуватися.
  • Педагог-наставник грамотно керує  діяльністю учнівського самоврядування, рекомендує спільно значущі і цікаві колективні справи, залучає до системи самоврядування якомога більше число учнів.
  • Педагог-наставник будує взаємини між органами самоврядування, колективом учнів та іншими педагогами на ідеях педагогіки співробітництва.
  • Педагог-наставник організовує постійний контроль за виконанням єдиних педагогічних вимог учнями.
Педагог-наставник
 в організації учнівського самоврядування 
має  стати для своїх підопічних
 і порадником, і консультантом, і партнером.

_________________________________________________________________
29 січня 2019 року відбулося засідання методичного об'єднання класних керівників нашої школи. Було запропонувано розглянути питання щодо практичного застосування оздоровчих проектів кожного класу.  Класні керівники визначили дату презентації власного проекту та спосіб його представлення .








Використання Лепбука, як нової форми організації

розвитку пізнавальної активності учнів і розвитку їхньої самостійності (участь в майстер - класі 18.01.2019)
Методичне ноу-хау "Lapbook"або книга на колінах
 Лепбук – це    нова, універсальна форма організації  освітньої діяльності для розвитку пізнавальної активності, креативності та самостійності школярів в умовах сучасної освіти;
·         новітній спосіб систематизації та узагальнення знань;      універсальний засіб реалізації ключових компетентностей Нової української школи.
Види лепбуків:      Навчальні,  ігрові, привітальні, вузьконаправлені, тематичні
Вікова категорія:
·         для учнів 1-4 класів - міні-книги, тематичні міні-теки
·         для учнів 5-6 класів - міні-книги, тематичні міні-теки, міні-розгортки
·         для учнів 7-8 класів - тематичні міні-теки, міні-розгортки, Е-сторінки
·         для учнів 9-11 класів - тематичні міні-теки, Е-сторінки, Е-книг
Мета використання

·         Побудова навчальної діяльності на основі взаємодії дорослих із дітьми, орієнтованої на інтереси і можливості кожної дитини., розвиток допитливості, пізнавальної мотивації та навчальної активності., розвиток уяви, творчої ініціативи, у тому числі мовленнєвої. 
Можливість вибору дітьми матеріалів, видів роботи, учасників спільної діяльності.
 Переваги використання

·         Допомагає за власним бажанням організувати отриману інформацію з вивченої теми.
·         Сприяє кращому розумінню та запам'ятовуванню матеріалу.
·         Учень вчиться самостійно аналізувати та робити висновки.
·         Створення лепбука є одним з видів спільної діяльності.
 Послідовність роботи:
КРОК 1.Постановка проблеми.Формулювання теми.
КРОК 2.Складання плану.
КРОК 3.Створення макета.
КРОК 4.Збір інформації та матеріалу
КРОК 5.Наповнення лепбука.
Як робити лепбук ?
Частіше всього лепбук має вигляд папки або міні-книжки, з внутрішної сторони якої наклеєні невелички кармани, конверти, малюнки тощо. В них знаходиться матеріал, який допомагає отримати та закріпити знання. В такому виглядіі нформація подана більш систематизовано та організовано, тому сам процесс вивчення завдяки цим елементам стає цікавим та нагадує гру.  
Самі прості лепбуки виглядають як книжка з одним розворотом, більш складні можуть мати форму "трюмо": одна велика центральна частина та дві менших створки з боків.
На основу приклеюємо підготовлені матеріали: малюнки, схеми, графіки, блокноти та конверти.  Для  створення шаблону лепбука можна використовувати різні програми, починаючи з самих простих, таких як Wordчи Paint, закінчуючи більш складними, такими як Photoshop чи Corel
Готові шаблони лепбуків
Великий вибір лепбуків, доступних для скачування (в основному – англійською мовою, однак їх можна використати як зразок):
  
www.homeschoolshare.com/level_3_lapbooks.php
  
https://www.pinterest.com/pin/101964379036267867/?lp=true
  
https://www.pinterest.com/justjamerrill/free-homeschool-lapbooks-and-lapbooking-resources/?lp=true
  
https://diyhomeschooler.com/2012/06/01/100-editable-lapbook-templates-free/
 Висновок:Лепбук є засобом творчого розвитку та самовираження учня, можливістю створити оригінальний продукт, здійснюючи при цьому певний пошук, дослідження, вдаючись до нових підходів у вирішенні та виконанні завдань. Він допомагає краще зрозуміти, узагальнити, систематизувати та запам'ятати вивчену або досліджену тему.
Отже, дотримавшись всіх кроків, було виготовлено лепбук з інформатики на тему "Безпечний інтернет". 






Семінар 10.03 . Метод проектів . Роксоланівська ЗОШ.





Проект 
"Музикотерапія як метод оздоровлення"
           

                                   Підготувала
                          класний керівник 9 - Б класу
Под’ячева Л. Л.

2019 рік


ЗМІСТ
1.Проект «Музикотерапія як метод оздоровлення»
1.1 Актуальність теми______________ _______________________     3
1.2. Мета проекту_________________________________________      3
1.3.Методичний паспорт проекту____________________________     3
1.4.Форми реалізації та очікувані результати__________________      4
2. Хід роботи над проектом
2.1Підготовчий етап . Планування питань, завдань проекту.   
 Висування ідей, аргументація думок щодо впровадження матеріалів
 проекту у життєвій практиці. ________________________________    6
2.2.Основний етан.  Музикотерапія у роботі з дітьми        ________    9                                
2.3. Підбірка прикладів музичних творів, звуків природи, які
справляють позитивний вплив на здоров’я людини.   ____________    11                                                           
2.4. Дослідження груп дітей  щодо впливу музики на стан здоров’я._ 12
2.5. Моніторинг виявлення музичних смаків учнів 9-Б класу ______   14
2.5. Висновки ______________________________________________  14
3. Заключна частина. Презентація проекту  «Музикотерапія як метод
    оздоровлення»  для  учнів школи__________________________________15
4.  Література_________________________________________________       23
5.Додатки        ________________________________________________        24     























                                                                               
                                                                                       2
      Проект: «Музикотерапія як метод оздоровлення».

Тип проекту: інформаційно-практико-творчий

Актуальність теми:
Що є музика в житті людини? Для одних - серйозна праця, для інших просто розвага У будь-якому випадку це – феноменальне явище.
 Її стосунки з людиною дивні. Мелодійні звуки вершать дива - в людині пробуджується, перетвориться душа, змінюються стан, настрій. Музика  панує над нашими емоціями, які, навіть перемагають фізичну біль. Музика існує в нашому житті як живе знання і уявлення людини про самого себе, як засіб самопізнання і самовираження. Сприймання і розуміння музики полягає у відчутті її зв’язками, м’язами, рухом, диханням. Використовуючи класичну музику з метою музичної терапії, не слід забувати, що серед творів сучасної легкої музики, в тому числі серед джазу і року, можна знайти чимало таких, які можуть бути використані з терапевтичною метою.
Усі музичні твори можна умовно розділити на активізуючі, тонізуючі 
і заспокійливі. Сприймання музики тісно пов’язане з розумовими процесами,
 тобто потребує уваги,  спостережливості, кмітливості.
 Музика, яка сприймається слуховим рецептором, діє на загальний стан усього організму, викликає реакції, повязані із зміною кровообігу, дихання, а прослуховування певних музичних інструментів мають лікувальну дію на певні органи.
Проект призначений для формування музичної культури школярів, розвиває здатність використовувати музику для здоров’я  і правильно розуміти її, виховує потребу у фізичному і духовному самовдосконаленні.

Мета проекту:
1) формувати знання та уявлення учнів через пізнання особливостей музики, її впливу організм людини;
2) розвивати естетичні почуття та переживання, пов’язані із сприйняттям різнохарактерних музичних творів, розширювати культурно-пізнавальні інтереси, розкрити творчий потенціал учнів;
3) виховувати ціннісне ставлення до себе ; до культури та мистецтва, збагачувати емоційно-почуттєву сферу, досліджувати вплив творів різних музичних жанрів на настрій, характер, стан здоров’я;

Методичний паспорт проекту «Музикотерапія як метод оздоровлення»:

Автор проекту: Под’ячева Любов Леонідівна, вчитель інформатики, педагог – організатор, класний керівник 9 – Б класу

Учасники проекту: учні 9-Б класу
                                                                                       3

Тривалість проекту: 2018-2019  навчальний рік
Основні форми реалізації проекту: 
виховні години, перерви, уроки мистецтва, відвідування музичних заходів, шкільні позакласні заходи, самостійна дослідницька діяльність.

Очікуваний результат:
формування потреби у спілкуванні з музикою, виховання ціннісного ставлення до музики як здоровязберігаючого засобу.

Гіпотеза:
учні, усвідомивши значимість музики  у житті людини, ознайомившись з кращими зразками культурної спадщини, духовно збагачуються, зміцнюють стан фізичного, психічного та емоційного здоров’я.



                                                                                       4
Планування терміну роботи над проектом
1.Підготовчий етап.
Ознайомлення з поняттям музикотерапія  (наука про лікування музикою).; впливом музики на психоемоційний та фізичний  стан людини; результатими досліджень вчених, медиків 
                                                           (учитель, учні) – вересень, жовтень

2.Підбірка прикладів музичних творів, звуків природи, які справляють позитивний вплив на здоров’я людини.
                                                              (учні 9-Б класу) – листопад, грудень

3.Дослідження груп учнів (2 групи) щодо впровадження методу музикотерапії на власній практиці – сприймання різножанрової музики і вплив її на внутрішній стан учнів.
                                                                                  (учні 9 - Б класу) – січень

4.Підготовка презентації з теми проекту
                                                                    (учитель і учні) – лютий, березень

5.Презентація проекту, демонстрація учням школи вплив музики на їх здоров’я  
                                                                               (учитель та учні) – березень







                                                                                       5
Хід роботи над проектом

1.Підготовчий етап . 
Планування питань, завдань проекту. Висування ідей, аргументація думок для впровадження матеріалів проекту у життєвій практиці.
- Що таке музикотерапія?
- З яких часів її використовують?
- Музикотерапія – це наука чи спосіб лікування?
- Як діє музика на людину?
- Які інструменти впливу ют на певні органи людини?
- Які недоліки, стани здоров’я долає музикотерапія?
- Чи можна застосовувати цей метод, не являючись лікарем?
- Чи є побічні ефекти у музикотерапії? Існує шкідлива музика?
- Як можна лікуватись музикою у домашніх умовах? У колективі?
Цей ряд запитань першочергово вирішується у нашому проекті. Для того, щоб на практиці застосувати музикотерапію, слід визначити її першоджерела, принципи, способи дії.
Інформацію з теми збирали учні, висновки робили разом з учителем на виховних та класних годинах, під час перерв.

Теоретичний матеріал, зібраний учням
Музикотерапія -  це  складова части­на психолого-педагогічних і психотерапев­тичних методик, загальне завдання яких — збереження психічного здоров'я й запобіган­ня емоційним розладам.
 Основна мета музикотерапії — подолан­ня бар'єрів у спілкуванні, покращення розу­міння себе та інших, зняття психічного напру­ження, створення можливостей для самови­раження, набуття навичок адекватної групо­вої поведінки та соціалізації  людини в суспільстві.
Ще з давніх-давен користувались цілющими властивостями музики лікарі Древнього Риму і Єгипту, які застосовували звуки для лікування душі й тіла. Лікарі Древнього Китаю навіть готували «музичні рецепти» та вірили у те, що мелодія має вплив на органи людського тіла
Узбецький учений Мірзакарім Норбеков встановив: здоров'я залежить від емоційного центру людського організму. Він підкреслює: "Хаос не у світі, він усередині нас". І саме музика перемагає цей хаос, гармонізує емоційну сферу людини.
Наукові підвалини музикотерапії було закладено в античній Греції. Основні представники:
·         Піфагор: вважав, що існує музика світил, що виникає під час їхнього руху й відображає математичні співвідношення між ними. Математичні поняття було опрацьовано для пояснення гармонії, що існує в музиці, у Всесвіті та в душі людини; тож психічні захворювання було визначено як результат гармонічного чи музичного порушення в останній, а музика — наділена здатністю відновлювати втрачену гармонію.
                                                                                       6
·         Платон: вірив у божествене походження музики й у те, що вона може тішити богів і тамувати їхній гнів. У своїй праці “Республіка” зазначав важливість музики для освіти молоді й обґрунтовував, чому слід виконувати одні мелодії та відкидати інші.
·         Аристотель: йому належить перша теорія про значний вплив музики на людське буття. Ця теорія — теорія Етосу — зокрема, твердить, що музика створює різні стани душі.

        Музикотерапія як дисципліна і як психотерапевтичний метод сформувалася у середині ХХ ст., хоча зцілювальні властивості музики відомі людству вже не одне тисячоліття.
Нині музикотерапія як оздоровча дисципліна поширена в усьому світі.
Науково доведено, що музика може зміцнювати імунну систему, призводить до зниження захворюваності, покращує обмін речовин і, як наслідок, активніше йдуть відновлювальні процеси.
Музика як, мабуть, ніяке інше мистецтво, може впливати на настрій, створювати його. Всі музичні твори можна умовно розділити на ті, що активізують, тонізуючі і розслабляючі, заспокійливі. Сприйняття музики тісно пов'язано з розумовими процесами, тобто вимагає уваги, спостережливості, кмітливості. Музика, що сприймається слуховим рецептором, впливає на загальний стан усього організму, викликає реакції, пов'язані зі зміною кровообігу, дихання.
Якщо розглядати лікувальні властивості музики з точки зору ритму, то можна говорити про те, що у природі кожен її елемент має визначений ритм свого руху: так кожен орган людини працює у своєму ритмі.
Відповідно його рух співпадає з ритмом деяких музичних інструментів.

Чудові інструменти
      Найбільший лікувальний ефект для серця відзначається при прослуховуванні струнних інструментів – скрипки, віолончелі, альта, гітари, арфи. Барабан нормалізує серцевий ритм.
       Орган гармонізує енергетичний потік в хребті, приводить в порядок розум.
      Найбільше позитивний вплив на легені і бронхи надає флейта. Корисно слухати трубу, тромбон та інші мідно-духові інструменти.
       Лікувальну дію на печінку і жовчний міхур надають барабан, цимбали, ксилофон, дерев’яно-духові інструменти (кларнет, гобой, ріжок, флейта).
      Фортепиано, віолончель впливають на нирки і сечовий міхур (фортепіано впливає ще й на щитовидну залозу);
      барабан, кларнет   на кровоносну систему; саксофон – на сечостатеву систему; металофон і дзвіночки – на кишечник.
       Скрипка зцілює душу. Фортепіано гармонізує психіку.

                                                                                       7


Орган надає силу, наповнює енергетикою, найбільш сильно впливає на хребет, даючи йому велику силу. Орган дає своєрідний зв'язок енергії від Космосу до Землі. Недарма орган використовується у церкві – у тому місці, де відбувається спілкування людини із вищою божественною силою.

                                                                                       8
Основний етап.
Музикотерапія у роботі з дітьми
Сеанси дитячої музикотерапії можуть бути як індивідуальними, так і груповими. Зазвичай при першій зустрічі музикотерапевт у співпраці з дитиною визначає цілі, яких передбачається досягнути протягом курсу терапії. Музикотерапія є дієвим засобом розв'язання таких проблем у дітей, як проблеми міжособистісного спілкування, уваги, мотивації та поведінки.

Розрізняють основні форми музикотерапії: рецептивну, активну, інтегративну.
Рецептивна музикотерапія (пасивна) відрізняється тим, що пацієнт у процесі музикотерапевтичного сеансу не бере в ньому активної участі, займаючи позицію простого слухача. Йому пропонують прослухати різні музичні композиції або вслухатися в різні звучання, що відповідають стану його психічного здоров'я та етапу лікування.

У процесі роботи над проектом ми переглянули цікавий відеоматеріал про вплив музики на людину. Учні занотували собі деякі факти. На наступній виховній годині -  прослуховували у запису звуки природи – шум моря, лісу, дощ, спів весняних птахів, звуки дельфінів. Ще за тиждень – синтез музики і звуки природи (так звана музика для релаксації). Учні характеризували свої відчуття за допомогою одного слова. Ось деякі визначення: «сон», «дитинство», «мрія», «свято», «літо», «відпочинок», «спокій», «космос», «злагода»…
Активні методи музичної терапії засновані на активній роботі з музичним матеріалом: інструментальна гра, спів. (Додаток 1)
Інтегративна музикотерапія поряд з музикою задіює можливості інших видів мистецтва: малювання під музику, музично-рухливі ігри, пантоміма, пластична драматизація під музику, створення віршів, малюнків, оповідань після прослуховування музики і інші творчі форми. Музично-терапевтичні методи, як правило, підбираються індивідуально.
Звичайно, під час співу творів маршового характеру, піднесеного змісту, у мажорних тональностях, у помірно швидких темпах учні відчували рішучий настрій і стан, заспокійливі ж твори діяли на них відповідно.
Якщо знову звернутись до науковців, то С.Шабутин. С.Хміль, І.Шабутіна вважають, що музикотерапія:
·         впливає на рецептори шкіри;
·         активізує функції нервової системи;
·         зменшує больовий поріг;
·         регулює виділення гормонів, що знижує стрес;
·         впливає на серцевий ритм і пульс;
                                                                                  9
·         може підвищувати і знижувати кров'яний тиск;
·         знижує м'язову напругу і покращує координацію рухів;
·         нівелює неприємні відчуття, впливає на температуру тіла;
·         впливає на травлення;
·         впливає на енергоінформаційний потенціал організму;
·         може поліпшити пам'ять і здатність до навчання;
·         стимулює внутрішньоутробний розвиток плода.
Крім того, музика володіє стимулюючою дією на настрій і емоції, дозволяючи підтримувати спортивний дух і тим самим довгостроково впливаючи на фітнес-досягнення.
Окремі приклади, які знайшли учні в Інтернеті:
* Досвід Козятинського реабілітаційного центру для важко хворих дітей (ДЦП синдром Дауна, генетичні захворювання):
«12 -річна Аня, яка страждає на ДЦП, завдяки заняттям музикою навчилася ходити, танцювати і стала переможцем чотирьох міжнародних естрадних конкурсів» ;
*Бразильські вчені провели експеримент, в якому взяли участь 60 пацієнтів, що страждали різними порушеннями зору. Половина учасників готувалися до дослідження зору під музику Моцарта. Інші чекали початку тестування в повній тиші. Пацієнти, що чекали початку тесту під музику Моцарта, краще фокусували зір і впоралися із завданням значно швидше, ніж ті, хто готувався до тестування в тиші.
*Італійській доктор Лючано Бернарді досліджував властивості італійської оперної музики і знайшов, що арії Верді прекрасно синхронізуються з серцево-судинним ритмом.
*Американський дослідник Енріко Куреррі Enrico Curreri, захоплений естетичними концепціями Дж. Кейджа, залучав до своїх експериментів твори цього композитора, в тому числі беззвучний твір 4′33.
*Узбецький вчений Мирзакарим Норбеков встановив: здоров’я залежить від емоційного центру людського організму.Він підкреслює: «Хаос не у світі, він усередині нас. І саме музика перемагає цей хаос, гармонізує емоційну сферу людини.
*Західні учені, проводячи численні експериментидійшли до висновку: деякі мелодіїволодіють сильним терапевтичним ефектом. Духовна, релігійна музика відновлює душевну рівновагу, дарує почуття спокоюЯкщо порівняти музику к ліками, то релігійна музика – анальгетик у світі звуків, вона полегшує біль. В онкологічному диспансері Архангельська використали в якості основі лікувального сеансу церковні дзвони.
*Спів веселих пісень допомагає при серцевих недугах, сприяє довголіттю. Та найбільший вплив на людину мають мелодії Моцарта. Цей музичний феномен, до кінця ще непояснений, так і назвали – «ефект Моцарта».
Французький актор Жерар Депардьє позбувся заїкання за 3 місяці, щодня слухаючи за порадою лікаря музику Моцарта.
                                                                                       10

*Медики встановили, що трунні інструменти найбільш корисні при хворобах серця. Кларнет покращує роботу кровеносних сосудів, флейта позитивно впливає на легені і бронхи, а труба лікує радикуліти та неврити.
 Та серед музичних інструментів можна виділити лідера за впливом на стан людини, це – орган.
Певні ноти впливають на певні органи:
·         звукова частота, яка відповідає ноті до, впливає переважно на функції шлунку і підшлункової залози;
·         ре — на жовчний міхур і печінку;
·         мі — на органи зору і слуху;
·         фа — на сечостатеву систему;
·         соль — на функції серця;
·         ля — легені і нирки;
·         сі — на функцію енергообмінузігріваючи тіло.
          
Підбірка прикладів музичних творів, звуків природи, які справляють позитивний вплив на здоров’я людини.

Перед важливою зустріччю або серйозною розмовою, коли потрібно перебороти відчуття невпевненості, музикотерапевти рекомендують П’яту симфонію Баха. Музику Баха можна використовувати для зосередження уваги та перед важливою розумовою працею.
З лікувальною метою бажано використовувати музичні твори -  Шопена, Шумана, Чайковського і Шуберта:
·         заспокоюють і розслаблюють – «Аве Марія» Шуберта, «Місячне сяйво» Дебюссі, «Колискова» Брамса, вальси Штрауса, прелюдії і мазурки Шопена;
·         нормалізують кров’яний тиск і налагоджують роботу серцево-судинної системи – «Концерт ре-мінор» для скрипки Баха, «Весільний марш» Мендельсона, «Ноктюрн ре-мінор» Шопена;
·         знімають головний біль – «Угорська рапсодія» Ліста, «Фіделіо» Бетховена, полонез Огінського;
·         позбавляють від алкоголізму та тютюнопаління – «Місячна соната» Бетховена, «Аве Марія» Шуберта, «Заметіль» Свиридова, «Лебідь» Сен-Санса.
Для підтримання загального тонусу організму можна скласти свій музичний план дня.
Розпочинати свій день варто із сонат та концертів Антоніо Вівальді, серенади Шуберта – і ваша ранкова сонливість миттєво зникне.
Перед сном та при безсонні рекомендовано обирати музику, ритм якої трішки повільніший від частоти скорочення серця. 
Ввечері корисно слухати сюїту Грига «Пер Гюнт», «Сумний вальс» Сібеліуса, п’єси Чайковського.
                                                                                       11

Універсальну дію на емоційний і фізичний стан людини має вплив музики Моцарта – вона підвищує загальний тонус організму і підвищує працездатність.
Нині сфера застосування музикотерапії активно поширюється у багатьох країнах і застосовується у лікарнях, центрах реабілітації, а також дитячих садках і школах.Отже, музикою ми можемо регулювати  нашу психіку, змінювати наші настрої у різних життєвих ситуаціях. У станах нездужання, поганого самопочуття ми звикли покладатися на допомогу лікарів, забуваючи, що володіємо власною могутньою силою – психічною енергією, силою духу, силою творчої уяви, яка у поєднанні з вібраційним впливом відповідної музики може слугувати для нас найефективнішими ліками для подолання будь-якої хвороби.

Дослідження груп щодо впливу музики на стан здоров’я.

Учені з Австралії попереджають, що деякі види музики викликають проблеми з психічним здоров'ям та розвитком підлітків.
Експерти виявили зв'язок між прослуховуванням важкого металу і появою тривожних симптомів у тінейджерів у віці 13-18 років. Тінейджери, хто слухає важкий метал, схильні до депресій і суїцидальних настроїв в більшою мірою, ніж їх однолітки, що віддають перевагу поп, рок, реп чи інший музичний жанр.
«Більшість молоді слухає музику, щоб підняти настрій, зарядитися енергією і т.д. Однак молоді дівчата і хлопці, схильні до депресій, частіше вибирають металеву музику, яку слухають з негативним настроєм », - пояснюють автори дослідження. За їхніми словами, інші музичні напрямки, включаючи реп, рок і поп музику, не надають на підлітків таке гнітюче вплив, як хеві-метал.
Вчені вважають, що молодь звертається до важкої музики, оскільки бачить у ній спосіб піти від реальності, а також вірить, що така музика відображає біль, який вони відчувають, і рятує їх від самотності. Варто відзначити, що деякі підлітки почувалися чудово після прослуховування металевих груп, і тому вчені радять батькам спостерігати за настроєм дитини, перш ніж забороняти йому слухати певну музику.
Взагалі, тривалий вплив звуку на організм – звуковий тиск – призводить до порушень логіки, неврівноваженостіЛюди, які живуть поруч з автомагістраляминерідкостраждають захворюваннями сердечно-судинної системи, гіпертонією,розладами травлення.
Поріг звукової безпеки складає 80 дБ, звук працюючого пилосмоку – 85 дБ, рев літака, що злітає – 150 дБ, смертельний рівень – 180.
На кафедрі акустики МГУ провели дослідження найбільш агресивних 
зразків рок , реп-поп-музики. Комп’ютер розкладав звуки на частоти, обертони, шуми, а потім моделював властивості тканини людини і обчислювавяк музика впливає на організм.
                                                                                       12
Частота основного ритму композиції «Дип Пепл» «Smoke on the water» від двох до чотирьох герц. Такі стрибки, за гучністю у 80-100 дБ (як в ковальському цеху), викликають сильне збужденняможливе до тимчасової 
втрати контролю над собою, агресивність дооточуючих або, навпаки, негативні емоції до себе. Тих, хто схильний до нервових розладівдо психічних захворювань, після дво-, триразового прослуховування подобної композиції чекає загострення захворювань або нервові зриви. Шумові призвуки або негармонічніобертони шкодять нервовій системі: у людини починають трястись руки, втрачається гострота зору і слуху
 і одночасно в крові підвищується вміст адреналіну та інших гормонів.
Семикласники післе 20-хвилинного прослуховування рок-композицій  тимчасово забували таблицю множення. Слухачі, які знаходились у концертній залі, не змогли відповісти на запитання: «Як вас звуть?», «Де ви знаходитесь?», «Який зараз рік?».
Композиція «Бітлз» «Helter Skelter» – приклад, коли на перший погляд приємна і благозвучна музика може виявитись на перевірці не менш шкідливоюОсновний ритм (близько 6,4 герц) знаходиться у безпечній для людини області резонансних частот грудної клітини і черевної порожнини. При прослуховуванні цієї композиції можутьз’явитися
 раптові болі в животі і грудях.
 Окрім цього, оскільки основний ритм композиціїза частотою близький 
до частоти одного з ритмів головного мозкуіснує реальна загроза резонансного співпадання цих частот. Як оказали експерименти з тваринами,
подібне співпадання частот нерідко призводить до найсправжнього
 божевілля.
Навіть 10-хвилинна «насолода» рок-музикою гучністю у 100 дБ знижує 
чуттєвість вуха настількищо настає часткова втрата слуху. А на рок-концертах нерідко інтенсивність звуків досягає 120 дБ, тобто больового порогу.

Практична частина.
Завданням обох груп було постійне прослуховування музики у вечірній час протягом тижня. Учні першої групи  обрали улюблені композиції напрямків дабстеп, денс-панк, хард-рок, хіп-хоп, реп, хеві-метал-рок. Друга група віддала перевагу музиці у стилях блюз, класика у сучасній інтерпретації, соул, повільні композиції. Звичайно, серйозні дослідження діти провести неспроможні, але деякі висновки були зроблені майже одразу. Настрій учнів першої групи, яка сприймала більш ритмічну музику, був дещо пожвавлений, стан мав нотки агресії, збудженості. Враховуючи, що це був час перед відпочинком, в учнів підвищився пульс, дехто скаржився на головний біль і роздратованість і – як наслідок – неспокійний сон та недобрі сновидіння. Група, яку супроводжувала спокійна і врівноважена музика, навпаки, була повністю підготовлена до сну – нормальний пульс, спокійний стан і настрій.
                                                                                       13

Очевидно, що не можна судити про загальний стан здоров’я дітей лише за сприйнятою музикою, але, враховуючи власні музичні смаки, учні матимуть нагоду зробити певні висновки щодо впливу улюбленої музики на них.

Спостерігаючи за змінами у стані мозку і поведінці, що викликані звуками, мовою та музикою, ми можемо глибше зрозуміти явища, які відбуваються з нами. Без звуків і музики неможливо уявити наше життя.

          Моніторинг виявлення музичних смаків учнів 9-Б класу.

Більша частина класу надає перевагу музиці сучасних стилів і напрямків. Учні поважають субкультуру реп через його чіткі ритми. Можливість самим складати і виконувати подібні композиції не потребує наявності музичного слуху і вокальних навичок, адже почуття ритму властиве майже всім. У той же час, 90% підлітків ціннісно ставиться до повільних композицій М.Скорика та ін., до класики, у т. ч. і у сучасній обробці. На жаль, прихильників виключно класичної музики, небагато. Хоча, не слід вважати рок, хіп-хоп, даб-степ згубними для молоді. Дорослі (учителі, батьки) спроможні контролювати уподобання дітей за естетичним впливом на них. Гармонійне використання різнобічної музики у роботі з школярами дасть позитивний результат, який потрібний для виховання. З діаграм видно зміни, які відбулися серед підліткового контингенту: показник «драйвова музика» дещо знизився, а «різнобічна музика» - підвищився. Надалі слід працювати в унісон з даною темою.
Висновки.

Працюючи у рамках теми «Музикотерапія», учні на власному досліді впевнились: вплив, безумовно є. Дослідження показали здатність музичних засобів – тональності, ритму, темпу, тембру – викликати стан, адекватний характеру збудника . Так, мінорні тональності та дисонанси і пульсуючі ритми можуть викликати пригнічений, навіть депресивний стан. Навпаки, мажор, консонанс, м’які ритми діють заспокійливо. Більш широко використовується, звичайно, пасивна музикотерапія – сприймання музики. Для релаксації можна порадити твори у виконанні флейти (особливо ефективно для немовлят), скрипки , фортепіано. Не менш заспокійливий вплив мають звуки природи (шум лісу, моря). Зменшенню почуття тривоги, невпевненості сприяють мажорні твори середнього темпу, маршова музика. Роздратованість знімає органна музика. Для підняття загального життєвого тонусу, покращення самопочуття корисно звертатись до музики бадьорого характеру: у цьому допомагають етюди Ф.Шопена, неважка рок-музика. Учні усвідомили це при вивченні програмних для 7-8-го класу творів «Угорська рапсодія» №2 Ф.Ліста, пісні групи «Queen», «Океан Ельзи».
                                                                                     
14
Для використання активного варіанту музикотерапії ми рекомендуємо нескладні музичні інструменти: трикутники, дзвіночки, бубни, саморобні шумові інструменти, за допомогою яких учні відтворюють ритмічний рисунок. Хоровий спів теж добрий помічник у лікуванні музикою. Учні впевнились у тому, що колективне виконання пісні, інструментального твору сприяє створенню довірливої теплої атмосфери. А це і треба було дослідити.
Виходячи з вищесказаного,психологічні механізми корекційного впливу музикотерапії такі:
·         катарсис –емоційна розрядка регулювання емоційного стану;
·         полегшення усвідомлення власних переживань;
·         конфронтація з життєвими проблемами;
·         придбання нових засобів емоційної експресії.
Таким чином, треба вказати основні напрямки дії музики:
*емоційна активізація ;
*розвиток навичок спілкування (комунікативна функція);
*розвиток естетичних потреб.  

« …Тож дійсно музика спроможна
У мить важку допомогти;
Подарувать краплину щастя,
Відкрить незнанії світи…»

4. Презентація  проекту з теми «Музикотерапія як  метод оздоровлення» (фотозвіт)
Один день в царстві музики
З  самого ранку школа перетворилася в Царство Музики : в коридорі була облаштована святкова  експозиція, музика лунала всюди: під час уроків  - заспокійлива  музика для релаксації, а на перервах  - активні  меломани   могли активно  долучитися  до музики: співати та, навіть, танцювати під улюблені пісні, тим самим знімати емоційне напруження.

                                                                                       15

Експерти з музикотерапії, учні 9 – Б класу, влаштували для кожного класу презентацію проекту, в якій познайомили учнів школи з цілющими властивостями музики

                                                                                       16 фото



                                                                                       17 фото

 Також діти дізналися, що деякі музичні інструменти впливають на різні органи організму людини та  прослухали звучання цих інструментів,  дізналися якими музичними творами можна позбутися безсоння, головного болю, неврозів та нормалізувати серцеву діяльність.



 фото



18
                                                                                                                  
    


Крім теоретичних відомостей, діти початкової школи мали змогу релаксувати  під шум моря та звуки природи, отримати  рухове розслаблення і злит­тя з ритмом музики, стати учасником оркестру, імітуючи гру на музичних інструментах.








19

Для  учнів  середніх класів була проведена рухова  дра­матизація  під музику, тобто,  бажаючі стали учасниками музичної казки «Ріпка».








            


20
А завершальним акордом дня стала конкурсна  гра для меломанів 5- 6 класів - «Угадай мелодію».  (Додаток 2. Сценарій)



21
Звичайно, за один день вилікуватися музикою неможливо, але всі учні зарядилися позитивною енергією, бадьорим настроєм  та  незабутніми емоціями.
 Дуже важливо, що кожен з них зрозумів - музикою ми можемо регулювати  нашу психіку, змінювати наші настрої у різних життєвих ситуаціях. У станах нездужання, поганого самопочуття ми звикли покладатися на допомогу лікарів, забуваючи, що володіємо власною могутньою силою – психічною енергією, силою духу, силою творчої уяви, яка у поєднанні з вібраційним впливом відповідної музики може слугувати для нас найефективнішими ліками для подолання будь-якої хвороби.




















22

Література
1 .Жавинина О., Зац Л. Музыкальное воспитание: поиски и находки // Искусство в школе. — 2003. — № 5
2. Ежова Н.Н. Рабочая книга практического психолога (2-е изд.)/ Серия “Психологический практикум”.- Ростов н /Д: Феникс, 2005
3. Кэмпбелл Д. Дж. Эффект Моцарта. \ Пер. с англ. Л.М. Щукин. – Мн.: ООО «Попурри», 1999. 1. Георгиев Ю. Музыка здоровья: [Доктор мед. наук С. Шушарджан о музыкальной терапии]// Клуб. – 2001. - №6
4. Овчинникова Т. Музыка для здоровья. — СПб.: Союз художников, 2004.
5  Петрушин В. И. Музыкальная психотерапия: Теория и практика: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. – М.: Гуманит. издат. центр ВЛАДОС, 2000
6 . Петрушин В.И. Музыкальная психология: Учебное пособие для студентов и преподавателей. – М.: Гуманит. издат. центр ВЛАДОС, 1997
7.Г. С. Суренович. В мире музыкальных инструментов: Кн. для учащихся старших классов.- М.: Просвещение, 1985
8.Уколов В. С., Рыбакина Е. Л. Музыка в потоке времени. – М.: Мол. гвардия, 1988.
9. Шанских Г. Музыка как средство коррекционной работы // Искусство в школе. — 2003. — № 5.
14. Яковенко Т.Е. Музыка и здоровье человека: Фестиваль педагогических идей “Открытый урок”. — М.: Первое сентября, 2014
15 Матеріали Інтернет ресурсів











23

Додаток 1
Форми роботи, що застосовуються в музикотерапії — рухове розслаблення і злит­тя з ритмом музики; музично-рухові ігри і вправи; психічна й соматична релаксація за допомогою музики; вокальні вправи-співи; гра на музичних інструментах і ритмічна декламація; рецептивне сприймання музики; музичне малювання; пантоміма; рухова дра­матизація під музику; музична розповідь; гра з лялькою та дихальні вправи з музичним супроводом.
Рухове розслаблення і злиття з ритмом музики
Метод занять — свідоме й чуттєве спри­ймання музичного ритму, що відбувається в русі як в одному з найхарактерніших спон­танних життєвих виявів у молоді, а також вироблення здатності психічно й соматично підкорятися ритму музики та зливатися з ним; повноцінне переживання почуття евритмії та синтонії, гармонійного поєднання ритму рухів свого тіла з ритмом музики.
У цій роботі застосовуються такі вправи: під звуки музики із заплющеними очима погойдуватись у ритм музики, стоячи в колі й тримаючись за руки.
Орієнтовні музичні твори:
В.Адамець. «Зірочне» (з дитячих танцю­вальних пісень «Золоті ворота»).
Р.Адисалл. Варшавський концерт.
Р.Бінгел. Серенада Альжбеті.
П.Чайковський. Танець маленьких лебе­дів (балет «Лебедине озеро»).
А.Дворжак. «Слов'янський танець № 1, до-мажор», «Слов'янський танець № 2, ля-мінор», «Слов'янський танець №6, ре-мажор», «Слов'янський танець № 15, до-мажор».
Е.Гріг. Пісня Сольвейг із сюїти «Пер Гюнт».
Ф.Шопен. Етюд мі мажор.
М.Равель. Болеро.
М.Римський-Корсаков. Пісня індійського гостя з опери «Садко».
К.Еіднінг. Розквіт весни.
Б.Сметана. Нашим дівам (полька).
А.Вівальді. Симфонія сі мінор.
Музично-рухові ігри та вправи
Мета занять — стимуляція та концен­трація уваги, координація аудіовізуальної, моторної і тактильної корекції людини, ство­рення умов для комунікації та взаємодії у групі, зв'язку індивіда з групою та групи з індивідом. У процесі цих занять можна вико­ристовувати ритмічні інструменти, костюм­ний реквізит, спортивні знаряддя та інвен­тар, іграшки. У музично-руховій грі, що керується звуковими сигналами, динаміч­ний напрям однієї фази діяльності чергу­ється з гармонійним розслабленням. Цим досягається психічна й соматична релакса­ція. Для стимуляції музично-рухових ігор і вправ необхідні ритмічно виразні, динаміч­ні та жваві за темпом, із привабливою мело­дійною та гармонійною лінією: класичні,
24


фольклорні, популярні танці, тобто оркес­трові мелодії в хорошому
стереофонічному виконанні. Як звукові сигнали можна вико­ристовувати барабани, тарілки, гонг, три­кутник, рожок.
Музичні ігри та вправи завдяки жвавому (жартівливому) характеру, різноманітності привабливих форм, оптимістичному настрою є одним з улюблених компонентів музично-терапевтичних занять.
Орієнтовні музичні твори, що їх можна застосовувати в процесі проведення музич­но-рухових ігор і вправ:
М.Бернар. Пісенька «М» (з дитячих тан­цювальних пісень «Золоті ворота»).
П.Чайковський. Дитячі танцювальні піс­ні. Марш дерев'яних солдатиків. Марш із балету «Лускунчик».
І.Доніцетті. Увертюра до опери «Дочка полку».
М.Глінка. Увертюра до опери «Руслан і Людмила».
А.Хачатурян. Танок із шаблями з балету «Гаяне». Танець з музичної сюїти «Мас­карад».
Ф.Шопен. Вальс сі-бемоль-мажор. Революційний етюддо-дієз-мінор.
Ф.Ліст. Угорська рапсодія.
М.Мусоргський. Картинки з виставки. Гра дітей.
В.Новак. “Розбійницька сонатина”,  С.Прокоф'єв. Марш зі збірника «Дитяча музика».
Р.Шуман. Лісові сцени «Одинокі кві­ти», «Мисливська». Марш з «Альбому для молоді».
Б.Сметана. Нашим дівам (полька).
Й.Штраус. «На прекрасному голубому Дунаї». Піцикато. Марш Радецького.


Рецептивне сприймання музики
Мета занять — зняття внутрішнього кон­флікту, проблем, сприяння стабілізації осо­бистості. Використовується для розслаблен­ня й стимуляції особистості, яка в процесі сприймання музики стає активним учасни­ком образної дії, збагачуючи її своїм внутріш­нім світом переживань. Такі заняття спрямо­вані на спонукання активного сприймання своєї особистості. У їх процесі закладається основа чуттєвих та уявних асоціацій, що від­повідають конфліктним переживанням; від­бувається свідоме збудження механізмів абстрагування від особистих патогенних фак­торів. Це допомагає стабілізувати загальний психічний та соматичний стан.
Добираючи музику, використовують метод ізопринципу, тобто добирають музич­ні твори, за настроєм подібні до психічного стану людини, бо темп музики тісно пов'яза­ний із тілесним ритмом. Наприклад, якщо людина перебуває у стані меланхолії або три­воги, в першій частині занять використову­ють суголосні цьому стану ритми. У другій частині застосовується музика, що вчить протистояти, нейтралізує стан особистості, несе втіху, втілює надію. У третій частині звучить динамічна музика, що втілює впев­неність у собі, мужність духу.
Під час прослуховування музики слід враховувати особистість хворого, його музич­ну культуру, смаки, індивідуальні здібності сприймання. Цю частину занять можна вико­ристати й для ознайомлення з творчістю композитора, його долею. Це допомагає поступовому розкріпаченню, подоланню гострої стресової ситуації, адаптації до нор­мальних умов життя.
Слухання музики можна поєднувати з одночасним спостереженням пластичного кольорового руху. За прозорим екраном руха­ється людина, освітлена червоним, синім, зеленим або жовтим світлом. Регулярні рит­мічні рухи проектуються на екран. Світло різного кольору створює враження пластич­ності. Це поєднання допомагає позбавлятися тяжких емоційних переживань. Синій і зеле­ний кольори заспокоюють, жовтий — збу­джує, червоний — активізує, і одним або двома олівцями безперервну лінію (навіть із заплющеними очима).
Малюють також, стоячи перед стіною, на якій закріплено великий аркуш паперу (вико­ристовують 1—2 олівці): малюють довільну безкінечну лінію. Можна малювати й лежачи перед великим аркушем паперу всією гру­пою. Можна малювати на одному аркуші або на окремих аркушах, доповнюючи кожний малюнок своїм баченням. Малювання супро­воджують співом, що сприяє психічному та соматичному розслабленню, загальній гар­монізації особистості.
Для першої фази музичного малюван­ня — фази релаксації— застосовують твори, які розслабляють і гармонізують, із помірним темпом, але з високим ритмом: вальси Й.Штрауса, К.Вебера, П.Чайковського, опе­ра «Євгеній Онєгін».
Для другої фази застосовують твори виразного динамічного й ритмічного спряму­вання в дуже швидкому темпі: Друга Угорська рапсодія, увертюра до опери «Руслан і Людмила», «Танець з шаблями».
Орієнтовні музичні творі, які можна вико­ристовувати на заняттях:
П.Чайковський. Вальс із опери «Євгеній Онєгін».
АТлазунов. Галоп з балету «Раймонда».
Й.Гайдн. Концерт у ре-мажорі (у вико­нанні М.Варги).
А.Хачатурян. Танець з шаблями з балету «Гаяне».
Ф.Легар. «Золото і срібло» (вальс).
Й.Штраус. Марш кадетів.
Ф.Зуппе. Увертюра до опери «Легка кава­лерія» (швидка частина).
К.Вебер. Запрошення до танцю.

Пантоміма
Мета занять: сприяти психічній релак­сації та творчій стимуляції, розвивати творчу фантазію та уяву, рухові здібності до само­вираження, допомагати зняти психічне напру­ження.
Тести й пантоміма збагачують міміку обличчя. Це гра, а не танець. З метою корек­ції використовують кілька варіантів панто­міми.
1. Прості, короткі оповідання чи драма­тичні етюди. Дію оповідання доповнює й оживляє музична імпровізація. Показується те, про що розповідається словами та пере­дається музикою. Спочатку пантоміму вико­нує один учасник, а потім до нього приєдну­ється вся група.
2. Лунає музика, а учасники придумують розповідь, виражаючи її в пантомімі.
3. Психолог розповідає про будь-який випадок, а учасники показують це. У роботі використовуються певні пантомімічні зобра­ження: вид діяльності, характерні особливості видів тварин; веселий чи сумний випадок; те, чого найбільше боїться учасник тощо.

Рухова драматизація під музику
Драматизація є синтезом музики, рухів, драматичного та мовленнєвого вираження. Використовуються пісні, сюжет яких можна зобразити в рухових елементах. Наприклад, твір, що оспівує море або озеро, його широ­ту, глибину, колір, бурхливість або навпа­ки — спокій, а також твори з переліку орієн­товних музичних творів для рухового розсла­блення і злиття з ритмом музики.

 Музична розповідь
Це ефективний спосіб психічної та сома­тичної стимуляції за участі рухів, драматиза­ції та мовлення. Усі розповіді супроводжу­ються музикою, в якій простежується і дзюр­чання струмочка, і виття вітру, і звички тва­рин. Під час таких занять психолог грає роль оповідача, а учасники — героїв сюжету. Мотиви сюжету обирають з урахуванням психічного й соматичного стану учасників, характеру їх невротичних бар'єрів, психічної напруженості. Можна використовувати й такий варіант оповідання, коли учасники при­думують закінчення розповіді на основі сво­їх уявлень, фантазій, зіставлення з власним досвідом.

Орієнтовний конспект заняття з музикотерапії
1.  «Знайомство». Під музику З.Фібаха «Поема» називають ім'я й водночас передають м'яч. Наступний учасник, отримавши м'яч, називає ім'я попереднього учасника та своє.
2. Слухання «Пір року» П.Чайковського. Після прослуховування частини твору звук приглушується, створюючи тільки емоцій­ний фон розмови. Психолог дістає з короб­ки карту із заздалегідь підготовленим іме­нем учасника, який з переліку музичних творів обирає улюблений. Усі слухають час­тину твору. Потім учасник знову називає своє ім'я, яким би йому хотілось, щоб його називали у групі, і дістає картку наступно­го учасника. Поступово відрекомендову­ються інші.
3. Гра «Ходить пісенька по колу». Група поділяється на пари, обирає улюблену піс­ню й виконує її. Кожна пара виконує свою пісню.
4. «Пантоміма». Під звуки музики всі поді­ляються на пари. Кожна отримує завдання (наприклад, зобразити: юнак — велосипед, вулиця — світлофор — машина — перехрес­тя — міліціонер). Уся група відгадує та роз­повідає сюжет.
5.  Вправа «Відлуння». Кожен по черзі показує свій музичний танцювальний рух, а потім усі разом намагаються його найточні­ше скопіювати.
6. Розігрується казка «Червона шапоч­ка» (під музичний супровід). Кожен дістає свою роль.
7.  Під музичний супровід К.Вебера «Запрошення до танцю», лежачи, діти малю­ють безперервну лінію спочатку однією рукою, а потім — обома.
8.  Музична релаксація (музичний твір І.С.Баха «Концерт ре-мінор для клавесина з оркестром») за методом Шультца. Бесіда про почуття, настрій, враження від музич­ної релаксації.
9. У ритмі музики учасник демонструє просту комбінацію елементів тілесної гри. Учасники, сидячи в колі, намагаються повто­рити те, що демонструє ведучий. Елементи гри не мають повторюватися.
10. Під музичний супровід у стилі народ­ної музики кожен обирає собі інструмент і намагається в такт відтворити музичні зву­ки. Коли всі учасники продемонструють гру, всі разом грають як оркестр.
11. Вправа «Музична загадка». Учасник пригадує пісню, у якій використовується якесь одне слово. Наступний учасник наспі­вує будь-яку пісню, де є це слово.
12. Під музику А.Вівальді «Симфонія сі-мінор» усі стоять у колі, тримаючись за руки. Із заплющеними очима намагаються погойдуватися в такт музики і злитися з нею.
13. Наприкінці заняття кожен з учасни­ків розповідає, як він почувається, який у нього настрій. Які твори справили враження, щоб хотілось їх послухати на наступних заняттях. Що заважало на занятті.
Отже, музикотерапія є складовою части­ною психолого-педагогічних і психотерапев­тичних методик, загальне завдання яких — збереження психічного здоров'я й запобіган­ня емоційним розладам.


















Додаток 2
Сценарій гри "Угадай мелодію"
(Виховний захід для учнів 5-6 класів)

Мета: Узагальнити знання учнів, розвивати музичну пам'ятьі кмітливість, інтелектуальну гнучкість. Виховувати інтерес та любов до музики, естетичні смаки.
Участники: Участь у святі приймають дві команди по 7 учнів від кожного класу.
Обладнання: Ноутбук, проектор, музичні колонки
Хід  гри
Звучить фанфариВиходять ведучі.
ВІ Музика, як казка, музика — жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.

ВІІ Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.
ВІ Отже, ви зрозуміли що темою нашого свята є найпрекрасніша, найважливіша і найдивовижніша галузь мистецтва. Разом із нею ми пов’язані від народження і до глибокої старості. Вона всюди, вона навколо нас.
ВІІ Це — її величність музика!
ВІ Музика – це мистецтво звуків. Музика – невід’ємна частина людського життя. Без неї людина не проводить жодного дня. Ми музику чуємо всюди: по радіо, по телебаченню,ми чуємо музику природи…
Звучить музика. На сцені Фея Музики
Фея Музики: Вітаю вас, дорогі друзі! Дозвольте мені представитися! Я – Фея Музики! Я дуже рада бачити всіх вас в цієї залі. Адже я з`явилась не дарма.  Саме мені доведеться провести цю гру. Ви готові показати свої знання?
-- Ми всі любимо музику і сьогодні я хочу побачити, чи ви знаєте з чого складається музика, чи знаєте ви музичну грамоту, чи гарно співаєте?
--У нас є дві команди « Веселі нотки» та «Чарівний ключик»
---Команди, займіть свої місця за гральними столами.
--- А тепер дозвольте оголосити наше справедливе журі:
____________________________________________________________
Фея Музики: Одного разу я познайомилася з чудовими братами - Мажором і Мінором. Мажор завжди веселий, ніколи не сумує. А ось Мінор дуже вразливий і часто плаче через дрібниці. Ох, вибачте (дивиться на годинник), я зовсім забула, мої добрі знайомі Мажор і Мінор з хвилини на хвилину з'являться в цій залі. Будемо зустрічати гостей!
З'являються Мажор  та Мінор
Мінор: Доброго дня! Де ми опинилися?
Фея Музики: Як де, в цій чудовій актовій залі на музичному брейн-ринзі. Ми саме з учасниками команд  говорили про музику.
Мажор (весело): Ну от і чудово! А в тебе, Мінор, таке кислий вигляд! Підбадьоритися треба!
Мінор (невдоволено): Не хочу! Все одно все залишиться по-старому.
Мажор (весело): Дурниці! Мажорні мелодії звучать веселіше!
Фея Музики: Прошу вас більше не сваритися. На щастя ви обидва маєте рацію, оскільки обидва важливі в музиці і ми зараз вам це доведемо на нашому конкурсі, на якому будемо членами журі.
Ведуча
 Розпочинаємо нашу конкурсну програму. І перший наш конкурс носить назву «Розминка». Кожній команді буде задано по 5 питань, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал.

Питання до команди «Веселі нотки»:
·         Знак мовчання в музиці (пауза)
·         Музика, яка виконується голосом називається (вокальною)
·         Як називається великий музичний колектив, де всі артисти грають на інструментах (оркестр)
·         Професія людини яка керує оркестром або хором (диригент, хормейстр)
·         На чому записуються ноти (на нотному стані)
·          
Питання до команди «Чарівний ключик»:
·         Знак повторення в музиці (реприза)
·         Музика яка виконується на інструментах називається (інструментальною)
·         Який знак ставиться на початку нотного стану (скрипковий ключ)
·         Як називається музичний колектив, де всі артисти співають (хор)
·         Як називається музична вистава, де всі герої співають ( опера)

 Вед Наступний наш конкурс носить назву «Загублене прислів’я». З окремих слів вам необхідно скласти прислів’я та пояснити їх значення. Одне прислів’я – 1 бал.
·         З моря води не вилити, а з пісні слова не викинути. 
·         На словах-як на цимбалах, а на ділі - як на балалайці. 
·         Легше тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне.
·         Бесіда дорогу скорочує, а пісня - роботу. 

Вед - Наступний наш конкурс називається «Знайди музичні слова». 
                        
---- Зараз команди отримують однакові завдання, в яких повинні відгадати музичні слова. Скільки вгаданих слів, стільки й балів. Вам дається 2 хв.

Відповіді: афа, октава, мелодія, рояль, такт, вальс, контрабас, скрипка пісня, ария, опера, нота, фагот, фортепіано

А
Р
Ф
А
Е
Ф
А
М
П
О
Н
А
М
Д
О
Н
Л
Р
П
О
Г
И
А
Р
И
Я
Н
Е
Т
О
О
К
Т
А
В
А
Р
А
Т
Т
П
Е
С
Н
Я
А
С
К
Р
И
П
К
А
Н
М
Е
Л
О
Д
И
Я
Ф
О
К
О
Н
Т
Р
А
Б
А
С
В
А
Л
Ь
С
Н
Р
Е
И
Т
А
К
Т
Р
О
Я
Л
Ь

Вед. -- Наступний наш конкурс «Хто співає, той впізнає». Для даного конкурсу нам необхідно по 1 учаснику (вибрали учасників). Вам буде запропонована пісня, назву якої потрібно буде вгадати за вашими рухами без слів. Даний конкурс оцінюється в 3 бали.

Вед. --- Наступний конкурс Конкурс «Хто швидше»
1. Назвіть пташку,тварину, предмет, в назві якої є нота "РЕ”. (Черепаха, орел, гречка)
2. Птах, в назві якого є нота мі. (Фламінго)
3. Рослина, в назві якої є нота "СОЛЬ” и є одна нота? (Фасоль)
4. Порода домашніх собак, де є нота до. (Бульдог,)
5. Назвіть пташку, в назві якої є нота "РЕ”. (перепілка)
6. Рослина, де є нота до (подорожник)

Вед   Наступний конкурс  «Угадай мелодію"
   Ви слухаєте 15 с мінус пісні, вам треба вгадати назву пісні, а потім співати під плюс, а хто не знає слів – танцює!
                             Конкурс -----------------------

Вед На цьому випробовування для команд завершились. Тепер журі підрахує бали й визначить переможця.

---- Слово надається журі.
                              Нагородження.

Фея Музики:   Диво-музика лине над світом,
Сипле звуки свої навкруги.
Зачаровано слухають квіти,
Річка й, навіть, круті береги.
Я ловлю кожен звук, кожну ноту.
Це, мов казка, мов вічна весна.
І я хочу, щоб музика дивна
В моїм серці довіку жила.
Підведення підсумків, нагородження учасників.)




Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.