Проект: «Музикотерапія
як метод оздоровлення».
ЗМІСТ
1.Проект «Музикотерапія як
метод оздоровлення»
1.1 Актуальність теми______________
_______________________ 3
1.2. Мета проекту_________________________________________ 3
1.3.Методичний паспорт
проекту____________________________ 3
1.4.Форми реалізації
та очікувані результати__________________ 4
2. Хід роботи над проектом
2.1. Підготовчий етап . Планування
питань, завдань проекту.
Висування ідей, аргументація думок щодо впровадження
матеріалів
проекту у життєвій практиці. ________________________________ 6
2.2.Основний етан. Музикотерапія
у роботі з дітьми ________ 9
2.3. Підбірка
прикладів музичних творів, звуків природи, які
справляють позитивний
вплив на здоров’я людини. ____________ 11
2.4. Дослідження груп
дітей щодо впливу музики на стан
здоров’я._ 12
2.5. Моніторинг виявлення
музичних смаків учнів 9-Б класу ______
14
2.5. Висновки
______________________________________________
14
3. Заключна
частина. Презентація проекту
«Музикотерапія як метод
оздоровлення» для учнів
школи__________________________________15
4.
Література_________________________________________________ 23
5.Додатки
________________________________________________ 24
Проект: «Музикотерапія
як метод оздоровлення».
Тип проекту: інформаційно-практико-творчий
Актуальність теми:
Що є музика в житті
людини? Для одних - серйозна праця, для інших
- просто розвага. У будь-якому випадку це – феноменальне
явище.
Музика як, мабуть,
ніяке інше можна
умовно розділити на ті, що активізують, тонізуючі і розслабляючі,
заспокійливі. Сприйняття музики тісно пов'язано з розумовими процесами,
тобто вимагає уваги, спостережливості, кмітливості. Музика, що
сприймається слуховим рецептором, впливає на загальний стан усього організму,
викликає реакції, пов'язані зі зміною кровообігу, дихання.
Якщо розглядати лікувальні
властивості музики з точки зору ритму, то можна говорити про те, що у природі
кожен її елемент має визначений ритм свого руху: так кожен орган людини працює
у своєму ритмі.
Відповідно його рух співпадає з ритмом деяких музичних інструментів.
Чудові інструменти
• Найбільший
лікувальний ефект для серця відзначається при прослуховуванні струнних
інструментів – скрипки, віолончелі, альта, гітари, арфи. Барабан нормалізує
серцевий ритм.
• Орган гармонізує енергетичний потік в
хребті, приводить в порядок розум.
• Найбільше
позитивний вплив на легені і бронхи надає флейта. Корисно слухати трубу,
тромбон та інші мідно-духові інструменти.
• Лікувальну дію на печінку і жовчний міхур
надають барабан, цимбали, ксилофон, дерев’яно-духові інструменти (кларнет,
гобой, ріжок, флейта).
• Фортепиано,
віолончель впливають на нирки і сечовий міхур (фортепіано впливає ще й на щитовидну
залозу);
• барабан,
кларнет – на кровоносну систему; саксофон
– на сечостатеву систему; металофон і дзвіночки – на кишечник.
• Скрипка зцілює душу. Фортепіано
гармонізує психіку.
Основний етап.
Музикотерапія у роботі з
дітьми
Сеанси дитячої
музикотерапії можуть бути як індивідуальними, так і груповими. Зазвичай при
першій зустрічі музикотерапевт у співпраці з дитиною визначає цілі, яких
передбачається досягнути протягом курсу терапії. Музикотерапія є дієвим засобом
розв'язання таких проблем у дітей, як проблеми міжособистісного спілкування,
уваги, мотивації та поведінки.
Розрізняють основні
форми музикотерапії: рецептивну, активну, інтегративну.
Рецептивна
музикотерапія (пасивна) відрізняється тим, що пацієнт у процесі музикотерапевтичного
сеансу не бере в ньому активної участі, займаючи позицію простого слухача. Йому
пропонують прослухати різні музичні композиції або вслухатися в різні звучання,
що відповідають стану його психічного здоров'я та етапу лікування.
У процесі роботи над
проектом ми переглянули цікавий відеоматеріал про вплив музики на людину. Учні
занотували собі деякі факти. На наступній виховній
годині - прослуховували у запису звуки
природи – шум моря, лісу, дощ, спів весняних птахів, звуки дельфінів. Ще за
тиждень – синтез музики і звуки природи (так звана музика для релаксації). Учні
характеризували свої відчуття за допомогою одного слова. Ось деякі визначення:
«сон», «дитинство», «мрія», «свято», «літо», «відпочинок», «спокій», «космос»,
«злагода»…
Активні методи
музичної терапії засновані на активній роботі з музичним матеріалом:
інструментальна гра, спів. (Додаток 1)
Інтегративна
музикотерапія поряд з музикою задіює можливості інших видів мистецтва:
малювання під музику, музично-рухливі ігри, пантоміма, пластична драматизація
під музику, створення віршів, малюнків, оповідань після прослуховування музики
і інші творчі форми. Музично-терапевтичні методи, як правило, підбираються
індивідуально.
Якщо знову звернутись
до науковців, то С.Шабутин. С.Хміль, І.Шабутіна вважають, що музикотерапія:
·
впливає на рецептори шкіри;
·
активізує функції нервової системи;
·
зменшує больовий поріг;
·
регулює виділення гормонів, що знижує стрес;
·
впливає на серцевий ритм і пульс;
·
може підвищувати і знижувати кров'яний тиск;
·
знижує м'язову напругу і покращує координацію рухів;
·
нівелює неприємні відчуття, впливає на температуру
тіла;
·
впливає на травлення;
·
впливає на енергоінформаційний потенціал організму;
·
може поліпшити пам'ять і здатність до навчання;
·
стимулює внутрішньоутробний розвиток плода.
Крім того, музика
володіє стимулюючою дією на настрій і емоції, дозволяючи підтримувати
спортивний дух і тим самим довгостроково впливаючи на фітнес-досягнення.
Окремі приклади, які
знайшли учні в Інтернеті:
* Досвід
Козятинського реабілітаційного центру для важко хворих дітей (ДЦП синдром
Дауна, генетичні захворювання):
«12 -річна
Аня, яка страждає на ДЦП, завдяки заняттям музикою навчилася ходити, танцювати
і стала переможцем чотирьох міжнародних естрадних конкурсів» ;
*Бразильські вчені
провели експеримент, в якому взяли участь 60 пацієнтів, що страждали різними
порушеннями зору. Половина учасників готувалися до дослідження зору під музику
Моцарта. Інші чекали початку тестування в повній тиші. Пацієнти, що чекали
початку тесту під музику Моцарта, краще фокусували зір і впоралися із завданням
значно швидше, ніж ті, хто готувався до тестування в тиші.
*Італійській доктор
Лючано Бернарді досліджував властивості італійської оперної музики і знайшов,
що арії Верді прекрасно синхронізуються з серцево-судинним ритмом.
*Американський
дослідник Енріко Куреррі Enrico Curreri, захоплений естетичними концепціями Дж.
Кейджа, залучав до своїх експериментів твори цього композитора, в тому числі
беззвучний твір 4′33.
*Узбецький вчений
Мирзакарим Норбеков встановив: здоров’я залежить від емоційного центру
людського організму.Він підкреслює: «Хаос не у світі, він усередині нас. І саме
музика перемагає цей хаос, гармонізує
емоційну сферу людини.
*Західні учені, проводячи численні
експерименти, дійшли до висновку:
деякі мелодіїволодіють сильним терапевтичним ефектом. Духовна, релігійна музика відновлює душевну рівновагу, дарує почуття спокою. Якщо
порівняти музику к ліками, то релігійна музика – анальгетик у
світі звуків, вона полегшує біль. В
онкологічному диспансері Архангельська використали в якості основі лікувального
сеансу церковні дзвони.
*Спів веселих пісень
допомагає при серцевих недугах, сприяє довголіттю. Та
найбільший вплив на людину мають мелодії Моцарта. Цей
музичний феномен, до кінця ще непояснений, так і назвали – «ефект Моцарта».
Французький актор
Жерар Депардьє позбувся заїкання за 3 місяці, щодня слухаючи за порадою лікаря
музику Моцарта.
*Медики встановили, що трунні інструменти найбільш корисні при хворобах серця. Кларнет покращує роботу кровеносних сосудів, флейта позитивно
впливає на легені і бронхи, а труба лікує радикуліти та неврити.
Та серед музичних інструментів можна виділити лідера за впливом на стан
людини, це – орган.
Певні ноти впливають на певні органи:
·
звукова частота, яка
відповідає ноті до, впливає переважно на функції шлунку і
підшлункової залози;
·
ре — на жовчний міхур і
печінку;
·
мі — на органи зору і слуху;
·
фа — на сечостатеву систему;
·
соль — на функції серця;
·
ля — легені і
нирки;
·
сі — на функцію енергообміну, зігріваючи тіло.
Підбірка прикладів музичних творів, звуків природи,
які справляють позитивний вплив на здоров’я людини.
Перед важливою
зустріччю або серйозною розмовою, коли потрібно перебороти
відчуття невпевненості, музикотерапевти рекомендують П’яту симфонію Баха. Музику Баха можна
використовувати для зосередження уваги та перед важливою розумовою працею.
З лікувальною метою бажано використовувати музичні
твори - Шопена, Шумана, Чайковського і Шуберта:
·
заспокоюють і розслаблюють – «Аве Марія» Шуберта,
«Місячне сяйво» Дебюссі, «Колискова» Брамса, вальси Штрауса, прелюдії і мазурки
Шопена;
·
нормалізують кров’яний тиск і налагоджують роботу
серцево-судинної системи – «Концерт ре-мінор» для скрипки Баха,
«Весільний марш» Мендельсона, «Ноктюрн ре-мінор» Шопена;
·
знімають головний біль – «Угорська рапсодія» Ліста,
«Фіделіо» Бетховена, полонез Огінського;
·
позбавляють від алкоголізму та тютюнопаління – «Місячна соната» Бетховена,
«Аве Марія» Шуберта, «Заметіль» Свиридова, «Лебідь» Сен-Санса.
Для підтримання загального тонусу
організму можна скласти свій музичний план дня.
Розпочинати свій день варто із сонат
та концертів Антоніо Вівальді, серенади Шуберта – і ваша ранкова сонливість
миттєво зникне.
Перед сном та при безсонні рекомендовано обирати музику,
ритм якої трішки повільніший від частоти скорочення серця.
Ввечері корисно слухати сюїту Грига «Пер Гюнт»,
«Сумний вальс» Сібеліуса, п’єси Чайковського.
Універсальну дію на емоційний і
фізичний стан людини має вплив музики
Моцарта – вона підвищує загальний тонус організму і підвищує
працездатність.
Нині сфера
застосування музикотерапії активно поширюється у багатьох країнах і
застосовується у лікарнях, центрах реабілітації, а також дитячих садках і
школах.Отже, музикою ми можемо регулювати нашу психіку, змінювати наші настрої у різних
життєвих ситуаціях. У станах нездужання, поганого самопочуття ми звикли
покладатися на допомогу лікарів, забуваючи, що володіємо власною могутньою
силою – психічною енергією, силою духу, силою творчої уяви, яка у поєднанні з
вібраційним впливом відповідної музики може слугувати для нас найефективнішими
ліками для подолання будь-якої хвороби.
Дослідження груп щодо впливу музики на стан здоров’я.
Учені з Австралії
попереджають, що деякі види музики викликають проблеми з психічним здоров'ям та
розвитком підлітків.
Експерти виявили
зв'язок між прослуховуванням важкого металу і появою тривожних симптомів у
тінейджерів у віці 13-18 років. Тінейджери, хто слухає важкий метал, схильні до
депресій і суїцидальних настроїв в більшою мірою, ніж їх однолітки, що віддають
перевагу поп, рок, реп чи інший музичний жанр.
«Більшість молоді
слухає музику, щоб підняти настрій, зарядитися енергією і т.д. Однак молоді
дівчата і хлопці, схильні до депресій, частіше вибирають металеву музику, яку
слухають з негативним настроєм », - пояснюють автори дослідження. За їхніми
словами, інші музичні напрямки, включаючи реп, рок і поп музику, не надають на
підлітків таке гнітюче вплив, як хеві-метал.
Вчені вважають, що
молодь звертається до важкої музики, оскільки бачить у ній спосіб піти від реальності,
а також вірить, що така музика відображає біль, який вони відчувають, і рятує
їх від самотності. Варто відзначити, що деякі підлітки почувалися чудово після
прослуховування металевих груп, і тому вчені радять батькам спостерігати за
настроєм дитини, перш ніж забороняти йому слухати певну музику.
Взагалі, тривалий
вплив звуку на організм – звуковий тиск
– призводить до порушень логіки, неврівноваженості. Люди,
які живуть поруч з автомагістралями, нерідкостраждають захворюваннями сердечно-судинної системи, гіпертонією,розладами
травлення.
Поріг звукової
безпеки складає 80 дБ, звук працюючого пилосмоку – 85 дБ, рев літака, що злітає
– 150 дБ, смертельний рівень – 180.
На кафедрі акустики МГУ провели дослідження найбільш агресивних
зразків рок , реп-поп-музики. Комп’ютер розкладав звуки на частоти, обертони, шуми, а потім моделював
властивості тканини людини і обчислював, як музика впливає на організм.
Частота основного
ритму композиції «Дип Пепл» «Smoke on the water»
від двох до чотирьох герц. Такі стрибки, за
гучністю у 80-100 дБ (як в ковальському цеху), викликають сильне збуждення, можливе до тимчасової
втрати контролю над собою, агресивність дооточуючих або, навпаки, негативні емоції до себе. Тих, хто схильний до нервових розладів, до психічних захворювань, після дво-, триразового прослуховування подобної композиції чекає загострення
захворювань або нервові зриви. Шумові призвуки або негармонічніобертони шкодять нервовій системі: у людини починають трястись руки, втрачається
гострота зору і слуху
і одночасно в крові підвищується вміст адреналіну та
інших гормонів.
Семикласники післе 20-хвилинного прослуховування рок-композицій
тимчасово забували таблицю множення. Слухачі,
які знаходились у концертній залі, не змогли відповісти на запитання: «Як вас звуть?», «Де ви знаходитесь?», «Який зараз
рік?».
Композиція «Бітлз» «Helter Skelter» – приклад, коли на перший погляд приємна і благозвучна музика може виявитись на перевірці не менш шкідливою. Основний ритм (близько 6,4 герц) знаходиться у безпечній для людини області резонансних частот грудної клітини і черевної
порожнини. При прослуховуванні цієї композиції можутьз’явитися
раптові болі в животі і грудях.
Окрім цього, оскільки основний ритм композиціїза частотою близький
до частоти одного з ритмів головного мозку, існує реальна загроза резонансного співпадання цих частот. Як оказали експерименти з тваринами,
подібне співпадання частот нерідко призводить до найсправжнього
божевілля.
Навіть 10-хвилинна «насолода» рок-музикою гучністю у 100 дБ знижує
чуттєвість вуха настільки, що настає часткова втрата слуху. А на рок-концертах нерідко інтенсивність звуків досягає 120 дБ, тобто больового порогу.
Практична частина.
Завданням обох груп
було постійне прослуховування музики у вечірній час протягом тижня. Учні першої
групи обрали улюблені композиції
напрямків дабстеп, денс-панк, хард-рок, хіп-хоп, реп, хеві-метал-рок. Друга
група віддала перевагу музиці у стилях блюз, класика у сучасній інтерпретації,
соул, повільні композиції. Звичайно, серйозні дослідження діти провести
неспроможні, але деякі висновки були зроблені майже одразу. Настрій учнів
першої групи, яка сприймала більш ритмічну музику, був дещо пожвавлений, стан
мав нотки агресії, збудженості. Враховуючи, що це був час перед відпочинком, в
учнів підвищився пульс, дехто скаржився на головний біль і роздратованість і –
як наслідок – неспокійний сон та недобрі сновидіння. Група, яку супроводжувала
спокійна і врівноважена музика, навпаки, була повністю підготовлена до сну –
нормальний пульс, спокійний стан і настрій.
Очевидно, що не можна
судити про загальний стан здоров’я дітей лише за сприйнятою музикою, але,
враховуючи власні музичні смаки, учні матимуть нагоду зробити певні висновки
щодо впливу улюбленої музики на них.
Спостерігаючи за
змінами у стані мозку і поведінці, що викликані звуками, мовою та музикою, ми
можемо глибше зрозуміти явища, які відбуваються з нами. Без звуків і музики
неможливо уявити наше життя.
Моніторинг виявлення музичних смаків
учнів 9-Б класу.
Більша частина класу
надає перевагу музиці сучасних стилів і напрямків. Учні поважають субкультуру
реп через його чіткі ритми. Можливість самим складати і виконувати подібні
композиції не потребує наявності музичного слуху і вокальних навичок, адже
почуття ритму властиве майже всім. У той же час, 90% підлітків ціннісно
ставиться до повільних композицій М.Скорика та ін., до класики, у т. ч. і у
сучасній обробці. На жаль, прихильників виключно класичної музики, небагато.
Хоча, не слід вважати рок, хіп-хоп, даб-степ згубними для молоді. Дорослі
(учителі, батьки) спроможні контролювати уподобання дітей за естетичним впливом
на них. Гармонійне використання різнобічної музики у роботі з школярами дасть
позитивний результат, який потрібний для виховання. З діаграм видно зміни, які
відбулися серед підліткового контингенту: показник «драйвова музика» дещо
знизився, а «різнобічна музика» - підвищився. Надалі слід працювати в унісон з
даною темою.
Висновки.
Працюючи у рамках
теми «Музикотерапія», учні на власному досліді впевнились: вплив, безумовно є.
Дослідження показали здатність музичних засобів – тональності, ритму, темпу,
тембру – викликати стан, адекватний характеру збудника . Так, мінорні
тональності та дисонанси і пульсуючі ритми можуть викликати пригнічений, навіть
депресивний стан. Навпаки, мажор, консонанс, м’які ритми діють заспокійливо.
Більш широко використовується, звичайно, пасивна музикотерапія – сприймання
музики. Для релаксації можна порадити твори у виконанні флейти (особливо
ефективно для немовлят), скрипки , фортепіано. Не менш заспокійливий вплив
мають звуки природи (шум лісу, моря). Зменшенню почуття тривоги, невпевненості
сприяють мажорні твори середнього темпу, маршова музика. Роздратованість знімає
органна музика. Для підняття загального життєвого тонусу, покращення
самопочуття корисно звертатись до музики бадьорого характеру: у цьому
допомагають етюди Ф.Шопена, неважка рок-музика. Учні усвідомили це при вивченні
програмних для 7-8-го класу творів «Угорська рапсодія» №2 Ф.Ліста, пісні
групи «Queen», «Океан Ельзи».
Для використання
активного варіанту музикотерапії ми рекомендуємо нескладні музичні інструменти:
трикутники, дзвіночки, бубни, саморобні шумові інструменти, за допомогою яких
учні відтворюють ритмічний рисунок. Хоровий спів теж добрий помічник у
лікуванні музикою. Учні впевнились у тому, що колективне виконання пісні,
інструментального твору сприяє створенню довірливої теплої атмосфери. А це і
треба було дослідити.
Виходячи з
вищесказаного,психологічні механізми корекційного впливу музикотерапії такі:
·
катарсис –емоційна
розрядка регулювання емоційного стану;
·
полегшення усвідомлення власних переживань;
·
конфронтація з життєвими проблемами;
·
придбання нових засобів емоційної експресії.
Таким чином, треба
вказати основні напрямки дії музики:
*емоційна активізація ;
*розвиток
навичок спілкування (комунікативна функція);
*розвиток естетичних
потреб.
« …Тож дійсно музика спроможна
У мить важку допомогти;
Подарувать краплину щастя,
Відкрить незнанії світи…»
4. Презентація проекту з теми «Музикотерапія як метод оздоровлення» (фотозвіт)
Один день в царстві музики
З самого ранку школа перетворилася в Царство
Музики : в коридорі була облаштована святкова експозиція, музика лунала
всюди: під час уроків - заспокійлива музика для релаксації, а на
перервах - активні меломани могли активно
долучитися до музики: співати та, навіть, танцювати під улюблені
пісні, тим самим знімати емоційне напруження.
(фото)
Експерти з
музикотерапії, учні 9 – Б класу, влаштували для кожного класу презентацію
проекту, в якій познайомили учнів школи з цілющими властивостями
музики.
(фото)
Також діти
дізналися, що деякі музичні інструменти впливають на різні органи організму
людини та прослухали звучання цих інструментів, дізналися якими
музичними творами можна позбутися безсоння, головного болю, неврозів та
нормалізувати серцеву діяльність.
(фото)
18
Крім теоретичних відомостей, діти
початкової школи мали змогу релаксувати під шум моря та звуки
природи, отримати рухове розслаблення і злиття з ритмом музики,
стати учасником оркестру, імітуючи гру на музичних інструментах.
(фото)
19
20
А завершальним
акордом дня стала конкурсна гра для меломанів 5- 6 класів - «Угадай
мелодію». (Додаток 2. Сценарій)
21
Дуже важливо,
що кожен з них зрозумів - музикою ми можемо регулювати нашу
психіку, змінювати наші настрої у різних життєвих ситуаціях. У станах
нездужання, поганого самопочуття ми звикли покладатися на допомогу лікарів,
забуваючи, що володіємо власною могутньою силою – психічною енергією, силою
духу, силою творчої уяви, яка у поєднанні з вібраційним впливом відповідної
музики може слугувати для нас найефективнішими ліками для подолання будь-якої
хвороби.
Література
1 .Жавинина О., Зац Л.
Музыкальное воспитание: поиски и находки // Искусство в школе. — 2003. — № 5
2. Ежова Н.Н. Рабочая книга практического психолога
(2-е изд.)/ Серия “Психологический практикум”.- Ростов н /Д: Феникс, 2005
3. Кэмпбелл Д. Дж. Эффект Моцарта. \ Пер. с англ. Л.М.
Щукин. – Мн.: ООО «Попурри», 1999. 1. Георгиев Ю. Музыка
здоровья: [Доктор мед. наук С. Шушарджан о музыкальной терапии]// Клуб. – 2001.
- №6
4. Овчинникова Т. Музыка для здоровья.
— СПб.: Союз художников, 2004.
5 Петрушин В. И. Музыкальная психотерапия:
Теория и практика: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. –
М.: Гуманит. издат. центр ВЛАДОС, 2000
6 . Петрушин В.И. Музыкальная психология: Учебное
пособие для студентов и преподавателей. – М.: Гуманит. издат. центр ВЛАДОС,
1997
7.Г. С. Суренович. В мире музыкальных инструментов:
Кн. для учащихся старших классов.- М.: Просвещение, 1985
8.Уколов В. С., Рыбакина Е. Л.
Музыка в потоке времени. – М.: Мол. гвардия, 1988.
9. Шанских Г. Музыка как средство
коррекционной работы // Искусство в школе. — 2003. — № 5.
14. Яковенко Т.Е. Музыка и здоровье человека:
Фестиваль педагогических идей “Открытый урок”. — М.: Первое сентября, 2014
15 Матеріали Інтернет ресурсів
Додаток 1
Форми роботи, що
застосовуються в музикотерапії — рухове розслаблення і злиття з ритмом музики; музично-рухові ігри і
вправи; психічна й соматична релаксація за допомогою музики; вокальні
вправи-співи; гра на музичних інструментах і ритмічна декламація; рецептивне
сприймання музики; музичне малювання; пантоміма; рухова драматизація під
музику; музична розповідь; гра з лялькою та дихальні вправи з музичним
супроводом.
Рухове розслаблення і
злиття з ритмом музики
Метод занять — свідоме й чуттєве сприймання музичного ритму,
що відбувається в русі як в одному з найхарактерніших спонтанних життєвих
виявів у молоді, а також вироблення здатності психічно й соматично підкорятися
ритму музики та зливатися з ним; повноцінне переживання почуття евритмії та
синтонії, гармонійного поєднання ритму рухів свого тіла з ритмом музики.
У цій роботі
застосовуються такі вправи: під звуки музики із заплющеними очима
погойдуватись у ритм музики, стоячи в колі й тримаючись за руки.
Орієнтовні музичні твори:
В.Адамець. «Зірочне» (з
дитячих танцювальних пісень «Золоті ворота»).
Р.Адисалл. Варшавський
концерт.
Р.Бінгел. Серенада
Альжбеті.
П.Чайковський. Танець
маленьких лебедів (балет «Лебедине озеро»).
А.Дворжак. «Слов'янський
танець № 1, до-мажор», «Слов'янський танець № 2, ля-мінор», «Слов'янський
танець №6, ре-мажор», «Слов'янський танець № 15, до-мажор».
Е.Гріг. Пісня Сольвейг із
сюїти «Пер Гюнт».
Ф.Шопен. Етюд мі мажор.
М.Равель. Болеро.
М.Римський-Корсаков.
Пісня індійського гостя з опери «Садко».
К.Еіднінг. Розквіт весни.
Б.Сметана. Нашим дівам
(полька).
А.Вівальді. Симфонія сі
мінор.
Музично-рухові ігри та
вправи
Мета занять — стимуляція та концентрація уваги, координація
аудіовізуальної, моторної і тактильної корекції людини, створення умов для
комунікації та взаємодії у групі, зв'язку індивіда з групою та групи з
індивідом. У процесі цих занять можна використовувати ритмічні інструменти,
костюмний реквізит, спортивні знаряддя та інвентар, іграшки. У
музично-руховій грі, що керується звуковими сигналами, динамічний напрям
однієї фази діяльності чергується з гармонійним розслабленням. Цим досягається
психічна й соматична релаксація. Для стимуляції музично-рухових ігор і вправ
необхідні ритмічно виразні, динамічні та жваві за темпом, із привабливою мелодійною
та гармонійною лінією: класичні,
24
фольклорні, популярні
танці, тобто оркестрові мелодії в хорошому
стереофонічному
виконанні. Як звукові сигнали можна використовувати барабани, тарілки, гонг,
трикутник, рожок.
Музичні ігри та вправи
завдяки жвавому (жартівливому) характеру, різноманітності привабливих форм,
оптимістичному настрою є одним з улюблених компонентів музично-терапевтичних
занять.
Орієнтовні музичні твори,
що їх можна застосовувати в процесі проведення музично-рухових ігор і вправ:
М.Бернар. Пісенька «М» (з
дитячих танцювальних пісень «Золоті ворота»).
П.Чайковський. Дитячі
танцювальні пісні. Марш дерев'яних солдатиків. Марш із балету «Лускунчик».
І.Доніцетті. Увертюра до
опери «Дочка полку».
М.Глінка. Увертюра до
опери «Руслан і Людмила».
А.Хачатурян. Танок із
шаблями з балету «Гаяне». Танець з музичної сюїти «Маскарад».
Ф.Шопен. Вальс
сі-бемоль-мажор. Революційний етюддо-дієз-мінор.
Ф.Ліст. Угорська
рапсодія.
М.Мусоргський. Картинки з
виставки. Гра дітей.
В.Новак. “Розбійницька
сонатина”, С.Прокоф'єв. Марш зі збірника
«Дитяча музика».
Р.Шуман. Лісові сцени
«Одинокі квіти», «Мисливська». Марш з «Альбому для молоді».
Б.Сметана. Нашим дівам
(полька).
Й.Штраус. «На прекрасному
голубому Дунаї». Піцикато. Марш Радецького.
Рецептивне сприймання
музики
Мета занять — зняття внутрішнього конфлікту, проблем,
сприяння стабілізації особистості. Використовується для розслаблення й
стимуляції особистості, яка в процесі сприймання музики стає активним учасником
образної дії, збагачуючи її своїм внутрішнім світом переживань. Такі заняття
спрямовані на спонукання активного сприймання своєї особистості. У їх процесі
закладається основа чуттєвих та уявних асоціацій, що відповідають конфліктним
переживанням; відбувається свідоме збудження механізмів абстрагування від
особистих патогенних факторів. Це допомагає стабілізувати загальний психічний
та соматичний стан.
Добираючи музику,
використовують метод ізопринципу, тобто добирають музичні твори, за
настроєм подібні до психічного стану людини, бо темп музики тісно пов'язаний
із тілесним ритмом. Наприклад, якщо людина перебуває у стані меланхолії або тривоги,
в першій частині занять використовують суголосні цьому стану ритми. У другій
частині застосовується музика, що вчить протистояти, нейтралізує стан
особистості, несе втіху, втілює надію. У третій частині звучить
динамічна музика, що втілює впевненість у собі, мужність духу.
Під час прослуховування
музики слід враховувати особистість хворого, його музичну культуру, смаки,
індивідуальні здібності сприймання. Цю частину занять можна використати й для
ознайомлення з творчістю композитора, його долею. Це допомагає поступовому
розкріпаченню, подоланню гострої стресової ситуації, адаптації до нормальних
умов життя.
Слухання музики можна
поєднувати з одночасним спостереженням пластичного кольорового руху. За
прозорим екраном рухається людина, освітлена червоним, синім, зеленим або
жовтим світлом. Регулярні ритмічні рухи проектуються на екран. Світло різного
кольору створює враження пластичності. Це поєднання допомагає позбавлятися
тяжких емоційних переживань. Синій і зелений кольори заспокоюють, жовтий — збуджує,
червоний — активізує, і одним або двома олівцями безперервну лінію (навіть із
заплющеними очима).
Малюють
також, стоячи перед стіною, на якій закріплено великий аркуш паперу (використовують
1—2 олівці): малюють довільну безкінечну лінію. Можна малювати й лежачи перед
великим аркушем паперу всією групою. Можна малювати на одному аркуші або на
окремих аркушах, доповнюючи кожний малюнок своїм баченням. Малювання супроводжують
співом, що сприяє психічному та соматичному розслабленню, загальній гармонізації
особистості.
Для першої фази музичного
малювання — фази релаксації— застосовують твори, які
розслабляють і гармонізують, із помірним темпом, але з високим ритмом: вальси
Й.Штрауса, К.Вебера, П.Чайковського, опера «Євгеній Онєгін».
Для другої фази застосовують
твори виразного динамічного й ритмічного спрямування в дуже швидкому темпі:
Друга Угорська рапсодія, увертюра до опери «Руслан і Людмила», «Танець з
шаблями».
Орієнтовні музичні творі,
які можна використовувати на заняттях:
П.Чайковський. Вальс із
опери «Євгеній Онєгін».
АТлазунов. Галоп з балету
«Раймонда».
Й.Гайдн. Концерт у
ре-мажорі (у виконанні М.Варги).
А.Хачатурян. Танець з
шаблями з балету «Гаяне».
Ф.Легар. «Золото і
срібло» (вальс).
Й.Штраус. Марш кадетів.
Ф.Зуппе. Увертюра до
опери «Легка кавалерія» (швидка частина).
К.Вебер. Запрошення до
танцю.
Пантоміма
Мета занять: сприяти психічній релаксації та творчій
стимуляції, розвивати творчу фантазію та уяву, рухові здібності до самовираження,
допомагати зняти психічне напруження.
Тести й пантоміма
збагачують міміку обличчя. Це гра, а не танець. З метою корекції
використовують кілька варіантів пантоміми.
1. Прості, короткі
оповідання чи драматичні етюди. Дію оповідання доповнює й оживляє музична
імпровізація. Показується те, про що розповідається словами та передається
музикою. Спочатку пантоміму виконує один учасник, а потім до нього приєднується
вся група.
2. Лунає музика, а
учасники придумують розповідь, виражаючи її в пантомімі.
3. Психолог розповідає
про будь-який випадок, а учасники показують це. У роботі використовуються певні
пантомімічні зображення: вид діяльності, характерні особливості видів тварин;
веселий чи сумний випадок; те, чого найбільше боїться учасник тощо.
Рухова драматизація під
музику
Драматизація є синтезом
музики, рухів, драматичного та мовленнєвого вираження. Використовуються пісні,
сюжет яких можна зобразити в рухових елементах. Наприклад, твір, що оспівує
море або озеро, його широту, глибину, колір, бурхливість або навпаки —
спокій, а також твори з переліку орієнтовних музичних творів для рухового
розслаблення і злиття з ритмом музики.
Музична розповідь
Це ефективний спосіб
психічної та соматичної стимуляції за участі рухів, драматизації та мовлення.
Усі розповіді супроводжуються музикою, в якій простежується і дзюрчання
струмочка, і виття вітру, і звички тварин. Під час таких занять психолог грає
роль оповідача, а учасники — героїв сюжету. Мотиви сюжету обирають з
урахуванням психічного й соматичного стану учасників, характеру їх невротичних
бар'єрів, психічної напруженості. Можна використовувати й такий варіант
оповідання, коли учасники придумують закінчення розповіді на основі своїх
уявлень, фантазій, зіставлення з власним досвідом.
Орієнтовний конспект
заняття з музикотерапії
1. «Знайомство». Під музику З.Фібаха «Поема»
називають ім'я й водночас передають м'яч. Наступний учасник, отримавши м'яч,
називає ім'я попереднього учасника та своє.
2. Слухання «Пір року»
П.Чайковського. Після прослуховування частини твору звук приглушується,
створюючи тільки емоційний фон розмови. Психолог дістає з коробки карту із
заздалегідь підготовленим іменем учасника, який з переліку музичних творів
обирає улюблений. Усі слухають частину твору. Потім учасник знову називає своє
ім'я, яким би йому хотілось, щоб його називали у групі, і дістає картку наступного
учасника. Поступово відрекомендовуються інші.
3. Гра «Ходить пісенька
по колу». Група поділяється на пари, обирає улюблену пісню й виконує її. Кожна
пара виконує свою пісню.
4. «Пантоміма». Під звуки
музики всі поділяються на пари. Кожна отримує завдання (наприклад, зобразити:
юнак — велосипед, вулиця — світлофор — машина — перехрестя — міліціонер). Уся
група відгадує та розповідає сюжет.
5. Вправа «Відлуння». Кожен по черзі показує
свій музичний танцювальний рух, а потім усі разом намагаються його найточніше
скопіювати.
6. Розігрується казка
«Червона шапочка» (під музичний супровід). Кожен дістає свою роль.
7. Під музичний супровід К.Вебера «Запрошення до
танцю», лежачи, діти малюють безперервну лінію спочатку однією рукою, а потім
— обома.
8. Музична релаксація (музичний твір І.С.Баха
«Концерт ре-мінор для клавесина з оркестром») за методом Шультца. Бесіда про
почуття, настрій, враження від музичної релаксації.
9. У ритмі музики учасник
демонструє просту комбінацію елементів тілесної гри. Учасники, сидячи в колі,
намагаються повторити те, що демонструє ведучий. Елементи гри не мають
повторюватися.
10. Під музичний супровід
у стилі народної музики кожен обирає собі інструмент і намагається в такт
відтворити музичні звуки. Коли всі учасники продемонструють гру, всі разом
грають як оркестр.
11. Вправа «Музична
загадка». Учасник пригадує пісню, у якій використовується якесь одне слово.
Наступний учасник наспівує будь-яку пісню, де є це слово.
12. Під музику А.Вівальді
«Симфонія сі-мінор» усі стоять у колі, тримаючись за руки. Із заплющеними очима
намагаються погойдуватися в такт музики і злитися з нею.
13. Наприкінці заняття
кожен з учасників розповідає, як він почувається, який у нього настрій. Які
твори справили враження, щоб хотілось їх послухати на наступних заняттях. Що
заважало на занятті.
Отже, музикотерапія є
складовою частиною психолого-педагогічних і психотерапевтичних методик,
загальне завдання яких — збереження психічного здоров'я й запобігання
емоційним розладам.
Додаток 2
Сценарій гри
"Угадай мелодію"
(Виховний захід для учнів 5-6
класів)
Мета: Узагальнити
знання учнів, розвивати музичну пам'ятьі кмітливість, інтелектуальну гнучкість.
Виховувати інтерес та любов до музики, естетичні смаки.
Участники: Участь
у святі приймають дві команди по 7 учнів від кожного класу.
Обладнання: Ноутбук, проектор,
музичні колонки
Хід гри
Звучить фанфари. Виходять ведучі.
ВІ Музика, як казка, музика — жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
ВІІ Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.
ВІ Отже,
ви зрозуміли що темою нашого свята є найпрекрасніша, найважливіша і
найдивовижніша галузь мистецтва. Разом із нею ми пов’язані від народження і
до глибокої старості. Вона всюди, вона навколо нас.
ВІІ Це — її величність
музика!
ВІ Музика – це
мистецтво звуків. Музика – невід’ємна частина людського життя. Без неї людина
не проводить жодного дня. Ми музику чуємо всюди: по радіо, по телебаченню,ми
чуємо музику природи…
Звучить музика. На сцені
Фея Музики
Фея Музики: Вітаю вас, дорогі
друзі! Дозвольте мені представитися! Я – Фея Музики! Я дуже рада бачити всіх
вас в цієї залі. Адже я з`явилась не дарма. Саме мені доведеться
провести цю гру. Ви готові показати свої знання?
-- Ми
всі любимо музику і сьогодні я хочу побачити, чи ви знаєте з чого складається
музика, чи знаєте ви музичну грамоту, чи гарно співаєте?
--У
нас є дві команди « Веселі нотки» та «Чарівний ключик»
---Команди,
займіть свої місця за гральними столами.
--- А тепер
дозвольте оголосити наше справедливе журі:
____________________________________________________________
Фея Музики: Одного разу я
познайомилася з чудовими братами - Мажором і Мінором. Мажор завжди веселий,
ніколи не сумує. А ось Мінор дуже вразливий і часто плаче через дрібниці. Ох,
вибачте (дивиться на годинник), я зовсім забула, мої добрі
знайомі Мажор і Мінор з хвилини на хвилину з'являться в цій залі. Будемо
зустрічати гостей!
З'являються
Мажор та Мінор
Мінор: Доброго дня! Де
ми опинилися?
Фея Музики: Як де, в цій
чудовій актовій залі на музичному брейн-ринзі. Ми саме з учасниками
команд говорили про музику.
Мажор (весело): Ну от
і чудово! А в тебе, Мінор, таке кислий вигляд! Підбадьоритися треба!
Мінор (невдоволено): Не
хочу! Все одно все залишиться по-старому.
Мажор (весело):
Дурниці! Мажорні мелодії звучать веселіше!
Фея Музики: Прошу вас
більше не сваритися. На щастя ви обидва маєте рацію, оскільки обидва важливі в
музиці і ми зараз вам це доведемо на нашому конкурсі, на якому будемо членами
журі.
Ведуча
Розпочинаємо нашу конкурсну програму. І перший
наш конкурс носить назву «Розминка». Кожній команді буде задано по
5 питань, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал.
Питання до команди «Веселі нотки»:
· Знак
мовчання в музиці (пауза)
· Музика,
яка виконується голосом називається (вокальною)
· Як
називається великий музичний колектив, де всі артисти грають на інструментах
(оркестр)
· Професія
людини яка керує оркестром або хором (диригент, хормейстр)
· На
чому записуються ноти (на нотному стані)
·
Питання до команди «Чарівний ключик»:
· Знак
повторення в музиці (реприза)
· Музика
яка виконується на інструментах називається (інструментальною)
· Який
знак ставиться на початку нотного стану (скрипковий ключ)
· Як
називається музичний колектив, де всі артисти співають (хор)
· Як
називається музична вистава, де всі герої співають ( опера)
Вед Наступний наш конкурс
носить назву «Загублене прислів’я». З
окремих слів вам необхідно скласти прислів’я та пояснити їх значення.
Одне прислів’я – 1 бал.
· З
моря води не вилити, а з пісні слова не викинути.
· На
словах-як на цимбалах, а на ділі - як на балалайці.
· Легше
тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне.
· Бесіда
дорогу скорочує, а пісня - роботу.
Вед
- Наступний наш конкурс називається «Знайди
музичні слова».
---- Зараз
команди отримують однакові завдання, в яких повинні відгадати
музичні слова. Скільки вгаданих слів, стільки й балів. Вам дається 2 хв.
Відповіді: афа, октава,
мелодія, рояль, такт, вальс, контрабас, скрипка пісня, ария, опера, нота,
фагот, фортепіано
А
|
Р
|
Ф
|
А
|
Е
|
Ф
|
А
|
М
|
П
|
О
|
Н
|
А
|
М
|
Д
|
О
|
Н
|
Л
|
Р
|
П
|
О
|
Г
|
И
|
А
|
Р
|
И
|
Я
|
Н
|
Е
|
Т
|
О
|
О
|
К
|
Т
|
А
|
В
|
А
|
Р
|
А
|
Т
|
Т
|
П
|
Е
|
С
|
Н
|
Я
|
А
|
С
|
К
|
Р
|
И
|
П
|
К
|
А
|
Н
|
М
|
Е
|
Л
|
О
|
Д
|
И
|
Я
|
Ф
|
О
|
К
|
О
|
Н
|
Т
|
Р
|
А
|
Б
|
А
|
С
|
В
|
А
|
Л
|
Ь
|
С
|
Н
|
Р
|
Е
|
И
|
Т
|
А
|
К
|
Т
|
Р
|
О
|
Я
|
Л
|
Ь
|
Вед. -- Наступний наш
конкурс «Хто співає, той впізнає». Для даного конкурсу нам
необхідно по 1 учаснику (вибрали учасників). Вам буде запропонована пісня,
назву якої потрібно буде вгадати за вашими рухами без слів. Даний конкурс
оцінюється в 3 бали.
Вед. --- Наступний
конкурс Конкурс «Хто швидше»
1. Назвіть пташку,тварину, предмет, в назві якої є
нота "РЕ”. (Черепаха, орел, гречка)
2. Птах, в назві якого є нота мі. (Фламінго)
3. Рослина, в назві якої є нота "СОЛЬ” и є одна
нота? (Фасоль)
4. Порода домашніх собак, де є нота до. (Бульдог,)
5. Назвіть пташку, в назві якої є нота "РЕ”.
(перепілка)
6. Рослина, де є нота до (подорожник)
Вед Наступний конкурс «Угадай
мелодію"
Ви слухаєте 15 с мінус пісні, вам треба
вгадати назву пісні, а потім співати під плюс, а хто не знає слів – танцює!
Конкурс
-----------------------
Вед На цьому
випробовування для команд завершились. Тепер журі підрахує бали й визначить
переможця.
---- Слово надається
журі.
Нагородження.
Фея Музики: Диво-музика
лине над світом,
Сипле звуки свої навкруги.
Зачаровано слухають квіти,
Річка й, навіть, круті береги.
Я ловлю кожен звук, кожну ноту.
Це, мов казка, мов вічна весна.
І я хочу, щоб музика дивна
В моїм серці довіку жила.
Сипле звуки свої навкруги.
Зачаровано слухають квіти,
Річка й, навіть, круті береги.
Я ловлю кожен звук, кожну ноту.
Це, мов казка, мов вічна весна.
І я хочу, щоб музика дивна
В моїм серці довіку жила.
Підведення
підсумків, нагородження учасників.)
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.