Науково –
методична проблема школи:
«Впровадження сучасних педагогічних технологій з метою
реалізації стратегічних напрямків розвитку освітнього та здоров’язберігаючого
шкільного середовища»
Поняття "здоров’язберігаючі технології" об’єднує в собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу з формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.
Особисто я вважаю, що під здоров’язберігаючими освітніми технологіями
треба розуміти всі педагогічні технології, які не шкодять здоров’ю учнів і створюють безпечні умови для перебування,
навчання та праці в школі, а також ті, що вирішують завдання раціональної
організації виховного процесу.
Хто як не справжній педагог покликаний створювати оздоровчий освітній простір, де будуть реалізовані ідеї
здоров’язберігаючої педагогіки.
Тема самоосвіти, над якою я працюю:"Інтенсифікація роботи вчителя у формуванні в учнів розумової культури в процесі навчання інформатики та математики".
Знання, володіння і застосування здоров’язберігаючих технологій є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога.
Здоров’я дітей - одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому.
Уроки мають бути здоров’язберігаючими, здоров’яформуючими, здоров’язміцнюючими, спрямованими на формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, повинні навчати культурі здоров'я на засадах розвитку життєвих навичок.
Переконана, що саме використання методів та прийомів на
уроках залежить від професійних здібностей
учителя, від його особистої зацікавленості у досягненні мети та творчості. Бо ефективний урок - це активізована розумова діяльність учнів, де
вчитель постійно має вдосконалювати відомі методи роботи, шукати засоби, які б
сприяли не тільки глибокому засвоєнню
програмового матеріалу, а й виховувати особистість, яка буде мати навички здорового способу життя та
навчити її використовувати отримані знання в повсякденному житті.
В
інформаційному просторі, де кожна дитина володіє комп’ютером в тій чи іншій
мірі, уроки інформатики потрібно зводити
до основної парадигми освіти – особистісно-зорієнтованого навчання.
На своїх уроках я розглядаю комп’ютер не як мету, а як інструмент дослідження, джерело додаткової інформації, спосіб саморозвитку й самоорганізації праці, розширення зони активності учня. Використовую активні методи навчання через бесіду, порівняльний аналіз, інтерактивні форми, самостійні роботи, тестові завдання. Застосовую такі форми організації навчання: індивідуальні, парні та колективні. Уроки класифікую за способами використання комп’ютера: демонстрація, екскурсія, практична, фронтальна, навчально-дослідницька робота, лабораторні роботи, тощо.
Структура таких уроків
враховує триєдину мету, кожен етап неповторний, пізнавальний, унаочнений,
порівняльний та виховуючий. Особливу перевагу надаю проектній діяльності учнів.
Бо проект дає можливість тісно поєднати теорію з практикою, а у цьому специфіка
нашого предмету.
Зрозуміло,
що таке урізноманітнення форм та методів
приводять до зміни видів діяльності,
чергування інтелектуальної, емоційної, рухових видів, а це сприяє підвищенню рухової активності, вчить
вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування;
Так як діяльність учителя повинна бути орієнтована на формування в
дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття
відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення
знань, умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я (фізична,
соціальна, психічна, духовна), уроки намагаюсь інтегрувати.
Скажімо,
при вивченні теми: «Електронні таблиці Excel», поруч з вивченням основних складових теми учні проводять
статистичні дослідження про статистику
курців у країні, регіоні, навчальному закладі. Будують порівняльні діаграми,
аналізують їх та роблять висновки.
Чи при вивченні теми: «Робота у текстовому
процесорі Word. Видавничі системи »
учні виконують проекти у вигляді буклетів «Про безпеку в мережі Інтернет», у
яких розміщують інформацію статистичних даних, поради для батьків та учнів
стосовно безпечної роботи. Такі буклети вони розповсюджують серед учнівської молоді ліцею та батьків.
Підсумковий урок з інформатики в 5 класі на тему: "Опрацювання текстових даних"був проведений у формі ділової гри "Кращий знавець Word"
https://informatematuk.blogspot.com/2020/02/blog-post_20.html
Вивчаючи
тему: «Робота з презентаціями PowerPoint» учні виконують
проекти про соціальні мережі, роблять дослідження про найбільш шкідливі
наслідки окремих соцмереж, будуть діаграми, рекомендують батькам програми
батьківського контролю, тощо. Такі проекти демонструють а рамках декади
природничо-математичних дисциплін та на батьківських зборах.
Таких
прикладів уроків можна навести чимало,
коли крім основного програмового матеріалу, я намагаюсь формувати
в учнів компетентнісне ставлення до власного здоров'я.
Проблема здоров'я стоїть гостро на уроках інформатики.
Що повинен зробити вчитель інформатики для
забезпечення безпечного співробітництва дитини з комп'ютером?
В першу чергу це умови роботи і дотримання
санітарно-гігієнічних норм. Навчальний процес повинен бути організований в
оптимальному режимі поєднання розумової активності і розрядки, зміни видів
діяльності, врахування індивідуальних особливостей учнів. Існує вплив частоти
використання аудіовізуальних засобів (ТЗН) на ефективність процесу навчання.
Ефективність застосування ТЗН залежить
також від етапу уроку. Структуру уроку можна змінювати залежно від виду і теми
уроку, етапів може бути різна кількість, методів проведення може бути декілька,
але робота на комп'ютері - не більш встановленого часу і плюс доброзичлива
обстановка на уроці.
Час безперервної роботи на комп'ютері протягом уроку, згідно з санітарними нормами, становить: для учнів початкової школи – 10-15 хвилин, середньої ступені - 20-25 хвилин, старшій ступені - 30 хвилин. Загальний сумарний час роботи в день відповідно 50, 120 і 200 хвилин.
Періоди напруженої розумової праці та
вольових зусиль необхідно чергувати з емоційною розрядкою, релаксацією зорового
і слухового сприйняття. Обов'язковою умовою ефективного використання
здоров'язберігаючих технологій є їх
позитивне емоційне забарвлення. Виконання вправ з нудьгою, без бажання не дасть
позитивного результату, а скоріше навпаки. Сама радість навчання, так само, як
і радість будь-яких вправ і праці, робить дитину здоровішою.
Використання засобів мультимедіа
Ми з вами живемо в епоху
комп’ютерних технологій і просто повинні користуватися цим. Все більше часу
діти проводять за іграми, Інтернет контактами та пошуками цікавої інформації. А
нам з вами потрібно викликати в них інтерес до навчання. Треба не забувати, що краще один раз побачити, ніж
сім раз почути.
Можливість надати інформацію в незвичайній формі надає використання засобів мультимедіа. Це може бути: презентації Power Point, розвиваючі предметні комп’ютерні ігри, відеоролики, діафільми, фотографії.
Не слід забувати про інструктаж з техніки безпеки і правила поведінки перед виконанням практичних вправ, який також можна подати за допомогою мультимедіа.
Ігри та ігрова терапія
Переступаючи шкільний поріг,
дитина починає процес навчання. Але ігрова діяльність продовжується, хоча
змінюється її характер. Тепер гра допомагає виконати завдання різної
складності, формувати нові необхідні вміння та навички. Чим цікавіші ігрові події, які вчитель
використовує на уроках, тим непомітніше, але ефективніше учні закріплюють,
узагальнюють, систематизують отримані знання.
Існує багато ігор, які можна назвати терапевтичними: «Чи уважний ти?»- учням показує вчитель картинку із зображеннями у певній послідовності 10с, потім закриває її і діти повинні відтворити зображення у такій ж послідовності (на картках або у навч.програмах), «Знайди пару», «Мовний аукціон» або «Кроки-поняття»- учень, крокуючи називає терміни, поняття або пристрій ПК по вивченій темі.
Виграє той, хто пройде далі,
«Слабка ланка»-учні стоять один за одним і швидко говорять терміни (чи їх
пояснюють) із даної теми. Учень, який зробив паузу чи дав неправильну відповідь
вибуває. Дія повторюється. Останній – виграє.
Дихальна гімнастика та фізкультхвилинка
Допомагають зняти втомленість, відновити рівновагу
учнів фізкультхвилинки. Оздоровчі хвилинки
під час уроків повинні комбінувати в собі фізичні вправи для
осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг, які краще проводити під музичний супровід.
Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати
з елементами ігор.
Наприклад: зараз нахиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною, теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени.
Гра на уважність «Світлофор»
Правила
гри: коли вчитель показує жовтий колір – діти тупають ногами. На червоний колір
– тиша, а на зелений – плескати в долоні. В кожній команді учень, який
припустив помилки, сідає. Виграє та команда, що допустить найменше помилок.
Можна
проводити віршовані фізкультхвилинки:
Щоб ніколи
не хворіти,
Треба вправи
нам робити.
Із-за парт
швиденько встали,
Спинки гарно
розрівняли,
На носочки
піднялись
І до сонця
потяглись.
Руки разом
опустили
І
швидесенько присіли.
Потім
встали, руки в боки,
Всі красиво
робим кроки.
Назад –
вперед прогнулись добре.
Не будем
мати ми хвороби.
Встаньте,
діти, посміхніться,
Землі нашій
поклоніться
За щасливий
день вчорашній.
І до сонця
потягніться.
В різні боки
нахиліться.
Веретеном
покрутіться.
Раз
присядьте, два присядьте
І за парти
тихо сядьте
Крім того, можна поєднати вивчений матеріал з фізкультхвилинкою. Наприклад, у 5 класі при повторенні теми «Інформаційні процеси» можна провести вправу «Передай інформацію мімікою та жестами»- вчитель озвучує інформацію, а учні показують її. Наприклад :
1.
Ми
з’їли лимон.
2.
Ми
з’їли цукерку.
3.
Ми
обпекли руку.
4.
Ми
відомі співаки
5.
Ми
міркуємо.
6.
Ми
слухняні учні. І інше.
Гімнастика для очей.
Після роботи за комп’ютером проводять вправи для зняття втоми очей. Мені подобається гімнастика очей за технікою Аветисова Е.С (офтальмолог), створена за допомогою Редактора презентацій.
Пальчикова
гімнастика
Динамічні вправи для пальців сприяють формування
правильної постановці кисті і пальців при роботі з клавіатурою.
1.
Початкове положення. Ударяти по черзі кожним пальчиком
по столу, як по клавішах, супроводжуючи рухи пальців ритмічним поскладовим
промовлянням скоромовки.
Ми то-па-ли, ми то-па-ли,
До то-по-лі до-то-па-ли,
До то-по-лі до-то-па-ли,
Трохи но-ги не від-то-па-ли.
2.
Поставити руки, зігнуті в ліктях, на край столу. Кисті
рук підняти вгору долонями один до одного. На рахунок раз - розвести пальці в
сторони, на рахунок два - зібрати всі пальці разом.
3.
Вправу «Бджола» можна використовувати паралельно з вивченням клавіш клавіатури:
Вихідне положення. Випрямити
вказівний палець, інші пальці прижаті до долоні великим пальцем. Обертати
вказівним пальцем.
Жу-жу-жу,
жу-жу-жу,
Я над кнопкою
Shift кружляю!
(Назва кнопок можна міняти у міру знайомства з їх призначенням)
Тонкі рухи
пальців рук позитивно впливають на розвиток дитячої звуковимови та загальних
інтелектуальних здібностей.
Здійснюючи масажні рухи пальців, учень відповідає на питання:
*МІЗИНЕЦЬ. Що нового я дізнався?
*БЕЗІМЕННИЙ. Що я робив на уроці?
*СЕРЕДНІЙ. Який у мене настрій?
*ВКАЗІВНИЙ. Від чого отримав задоволення ?
* ВЕЛИКИЙ. Що я зробив для свого здоров’я?
Існують різні терапевтичні техніки.
Арт-терапевтична техніка «Намалюй хмаринку»
Цілісне уявлення про внутрішній стан
дитини можна отримати під час інтерпретації дитячих робіт. Так при вивченні
теми «Графічний редактор» поставити завдання намалювати хмаринку, використовуючи
тільки еліпс, гумку та заливку; зробити хмаринку «живою» - намалювати оченята,
носик та ротик.
Кольоротерапія
(Вік:
молодші, середні класи.)
У наш час ученими доведено, що колір має сильний
вплив на самопочуття людини, її працездатність, настрій. Доцільним є використання кольоротерапії після практичних вправ.
Учні концентрують 15 с погляд на зеленому кольорі. Зелений колір заспокоює. Жовтий та фіолетовий активізують роботу мозку. Учні кілька разів, затримуючись на кожному кольорі, приблизно, 5с, переводять погляд із фіолетового на жовтий колір.
Або у підсумку уроку використати кольорові капелюшки для оцінки знань, умінь, настрою та ситуації успіху або за допомогою смайла передати свій настрій.
Релаксація
Ще одну групу вправ складають прийоми, які заспокоюють
нервову систему, знімають напруження. У цьому випадку особливо важливим є голос
учителя та його внутрішній спокій. Такі вправи можна проводити під музичний
супровід або з використанням відеоролика.
Наприклад, вправа «Біля моря»:
Заплющіть очі. Уявіть себе біля моря. В ньому чиста прохолодна вода. Тиша. Хвилі ледь-ледь хлюпаються біля берега. А у воді рибки плавають. Вода така прозора, що всіх рибок видно. Он вони які. Діти, яких рибок ви уявляєте? Розплющіть очі.
Формуванню пізнавальної активності школярів сприяють
такі нетрадиційні уроки:
- урок-лекція;
- урок-подорож;
-
урок-дослідження;
- навчальна
конференція;
- урок-екскурсія;
- проблемний
урок;
-
урок-практикум;
- урок-діалог;
- урок-гра (конкурс, вікторина тощо).
Цінним методом стимулювання інтересу до предмету є
метод використання різних ігор та ігрових форм організації пізнавальної
діяльності.
Наприклад: урок-екскурсія
«Комп’ютери: минуле, теперішнє, майбутнє»;
ділова гра «Купівля комп’ютера»;
рольова гра «Розумники й розумниці» ;
практикум-семінар «Ніхто не проскоче, ніхто не пройде»
(антивірусний захист);
урок-інтерв’ю «Запитання до автора»;
На своїх уроках інформатики я використовую такі види
творчих задач:
- створення задач учнями;
- конструювання
зворотних задач;
- творчі задачі, які потребують самостійної
постановки, описання алгоритму, використання спеціальних і міжпредметних знань
учнів;
- конкурси
«Кращий малюнок», «Кращий словник термінів з інформатики»;
- реферат;
- доповідь; -
розгадування
ребусів із інформатики;
- складання
тестів для контролю знань із предмету;
- проект –
створення учнями готового програмного продукту.
Одним із видів цікавої контрольної роботи може бути
кросворд, складений із понять, термінів і визначень інформатики.
Кросворд можна використовувати так: на одного учня, на
парту, на групу учнів, на весь клас. Кросворд можна складати або заповнювати.
Складеними (незаповненими) кросвордами учні можуть обмінюватися. При цьому
вчитель оцінює і того учня, який склав кросворд і того, хто його розв’язав.
Кросворди доцільно використовувати для поточного чи підсумкового тематичного
контролю знань основних термінів і понять із інформатики. До тематичної й
узагальненої перевірки знань слід поєднати розв’язання кросвордів з практичною
перевіркою умінь і знань.
На своїх уроках я використовую тематичні Лепбуки, де вмістила багато цікавих інтерактивних вправ: Знайди тіні, кубик Блума, розв’яжи вправу за QR – кодом.
Використання Лепбука «Скретч»
Використовуючи
на уроці цікавий матеріал, учителю слід поставити перед учнями запитання:
«Як?», «Чому?», «Звідки?»; - цікавий матеріал повинен відповідати віковим
особливостям школярів, рівню їхнього інтелектуального розвитку; - бажано, щоб
цікавий матеріал, який учитель обирає для уроку відповідав би захопленням
учнів. Це, насамперед, дозволяє формувати інтерес через уже наявний інтерес до
іншого предмету; і допомагає зробити захопливими повторювально-узагальнюючі
уроки.
Відкриті уроки:
https://informatematuk.blogspot.com/2019/11/blog-post_28.html (3 клас)
https://informatematuk.blogspot.com/2020/02/blog-post_20.html (5 клас)
Висновок
Отже, використання здоров’язбережувальних технологій в навчальному процесі дає змогу учням успішно адаптуватися в освітньому і соціальному просторі, проявити свої творчі здібності .
Якщо ми навчимо дітей з дитинства цінувати, берегти і зміцнювати своє здоров’я, то можна сподіватися, що майбутні покоління будуть здоровішими . Якщо раніше говорили: “В здоровому тілі - здоровий дух”, то не помилиться той, хто скаже, що без духовного не може бути здорового.
Тільки в тісному взаємозв’язку з учнями,
батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними
педагогами, усіма тими, хто зацікавлений у збереженні і зміцненні здоров’я
дітей, педагоги спроможні створити здоров’язберігаюче освітнє середовище.
Тож давайте
виховувати здорову, творчу й мислячу особистість!
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.